Logo
  • Nieuws
  • 21 maart 2023
  • Bron: Binnenlands Bestuur

Voorkom 'kamelenbult' in de week: lok medewerkers op andere dag naar kantoor met gratis lunch

Bijna de helft van de hybride werkende kenniswerkers is te verleiden om op een andere dag naar kantoor te komen dan ze nu doen. De top 3 ‘verleiders’ zijn een gratis lunch of diner op het werk, activiteiten met collega’s en werkgerelateerde trainingen zo bericht Binnenlands Bestuur.

Beeld Voorkom 'kamelenbult' in de week: lok medewerkers op andere dag naar kantoor met gratis lunch

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Ruigrok in opdracht van facilitair bedrijf Sodexo blijkt dat de piekdagen op kantoor nu maandag, dinsdag en donderdag zijn. De zogenoemde ‘kamelenbult’ in de week.

Verleiden op vrijdag te komen werken

De vrijdag is vooral impopulair bij de hybride werkende kenniswerkers bij grote organisaties (500 of meer werknemers). Daar werkt slechts 20 procent op vrijdag op kantoor, terwijl bij kleine organisaties (1 - 49 werknemers) 38 procent dat doet en bij middelgrote organisaties (50 – 499 werknemers) 32 procent. Wel zijn kenniswerkers die hybride werken bij middelgrote en grote organisaties eerder te verleiden op een andere dag op kantoor te komen werken dan de groep kenniswerkers bij kleine organisaties (resp. 48, 47 en 35 procent).

Gratis lunch of diner grootste verleider

Wat kun je als werkgever aanbieden om je medewerkers op een andere dag naar kantoor te laten komen? Een gratis lunch of diner zegt 22 procent. Een activiteit met collega’s is een goede reden voor 21 procent. Voor een werkgerelateerde training is 20 procent bereid een andere dag te komen en nog eens 11 procent zou op een andere dag naar kantoor te krijgen zijn als er een evenement met een spreker op het programma staat.

Lees via Binnenlands Bestuur verder over reistijd en redenen om naar kantoor te gaan

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.