Vergroot ook betrokkenheid medewerkers door inzicht in arbeidsvoorwaarden
Goede arbeidsvoorwaarden kunnen een positief effect hebben op de tevredenheid, betrokkenheid en trots van uw medewerkers. Maar dan moeten zij wel weten wat de werkgever allemaal voor ze geregeld heeft. Wist u dat 48% van de medewerkers een globaal beeld heeft hoe hun arbeidsvoorwaarden eruit zien en dat slechts 9% van de werknemers exact weet welke arbeidsvoorwaarden zijn werkgever biedt?
Dat blijkt uit onderzoek van Aon. Voor werkgevers is het dus zaak om hierover actiever te communiceren. Tenminste, als zij mensen willen behouden en nieuw talent aan willen trekken.
Acht op de tien organisaties beperkt zich bij communicatie over arbeidsvoorwaarden tot het pensioen.
Onderzoek Aon naar communicatie over arbeidsvoorwaarden, 2016
Investeren in arbeidsvoorwaarden
Werkgevers investeren jaarlijks zo’n 20 tot 30% van de loonsom in arbeidsvoorwaarden. Denk daarbij aan:
- pensioenen
- zorgverzekeringen
- arbeidsongeschiktheidsregelingen
- reiskosten
- vakantiedagen
- bonussen
- scholing
- andere onkostenvergoedingen
Al met al een flinke investering. Maar wat levert het op als uw medewerkers deze arbeidsvoorwaarden niet kennen?
Goede communicatie over arbeidsvoorwaarden
Door goede communicatie over uw arbeidsvoorwaarden creëert u meer inzicht bij uw medewerkers. Bijvoorbeeld in gunstige regelingen en verzekeringen. Dit kan leiden tot meer draagvlak, productiviteit en betrokkenheid. Daarnaast trekt u talentvolle medewerkers aan of kunt u hen voor de organisatie behouden. Een medewerker die beseft en waardeert wat hij allemaal van u ‘krijgt’ is namelijk extra gemotiveerd.
Minder dan de helft (46%) van de organisaties brengt medewerkers persoonlijk op de hoogte van de arbeidsvoorwaarden.
Onderzoek Aon naar communicatie over arbeidsvoorwaarden, 2016
Medewerkers event-gedreven
Vanaf 2020 zijn er vijf verschillende generaties tegelijkertijd aan het werk. Daarbij kent iedere generatie een eigen levensfase. Werknemers zoeken steeds vaker individuele arbeidsvoorwaarden die passen bij hun specifieke levensfase. Met andere woorden: zij zijn event-gedreven. Daarnaast geven zij aan een individuele beloning gebaseerd op persoonlijke keuzes en budget aantrekkelijker te vinden dan een vast arbeidsvoorwaardenpakket zonder of met beperkte keuzevrijheid.
Deze ontwikkeling leidt ertoe dat medewerkers uit onvrede vertrekken en zichzelf aanbieden bij nieuwe werkgevers met de vraag wat zij voor hen kunnen betekenen. Qua uitdagingen, ontwikkelingsmogelijkheden en op het gebied van een gedifferentieerd belonings- en arbeidsvoorwaardenmodel.
Talenten aantrekken en behouden
Niet zo verwonderlijk dus, dat werkgevers steeds vaker worstelen met de vraag: ‘Hoe trek ik talentvolle medewerkers aan en hoe behoud ik hen op lange termijn?’ Deze ontwikkelingen hebben een enorme impact op het HR-beleid van werkgevers. Want in hoeverre sluiten de arbeidsvoorwaarden nog aan bij de HR-Strategie en wat is het werkgeversverhaal (Employer Branding) daarbij?
Het wordt dus steeds belangrijker om (potentiële) medewerkers duidelijk te maken wat u als werkgever te bieden heeft. Om aantrekkelijk te zijn voor talentvolle (jonge) medewerkers, maar ook om medewerkers te stimuleren en te motiveren het maximale uit hun functie te halen.
Weten hoe arbeidsvoorwaarden het beste te communiceren?