Logo
  • Blog
  • 27 september 2022

Dit kan jij als werkgever doen om de wellbeing van je medewerkers te verbeteren

Burn-out, verminderde prestaties en personeelsverloop. Dat zijn niet de thema’s waar je als HR-professional nou direct van opspringt uit je stoel. Maar toch zijn dit reële risico’s. Tenminste, als je niet helder hebt waar medewerkers hun energie uit halen. Waar kijken ze naar uit als ze ’s ochtends de wekker uitdrukken? En waar zien ze als een berg tegenop? Door inzicht te krijgen in drijfveren van mensen draag je bij aan hun welzijn. In dit artikel lees je waarom kennis van drijfveren nou zo belangrijk is, hoe je ze boven tafel krijgt en waarom het effect heeft op personeelsverloop.

De kans op een goede wellbeing, oftewel welzijn, is bij ons allemaal groter als we dingen doen die we leuk vinden en waar we energie van krijgen. We blijven het dan ook langer doen. Kijk maar eens naar de gemiddelde hobbyist. De een houdt van puzzelen, terwijl de ander liever een rondje gaat fietsen. De puzzelaar doe je veel plezier met nog een uur puzzelen, terwijl hij voor een uur fietsen waarschijnlijk bedankt. En zo is het ook op de werkvloer. Hoe mensen in hun vel zitten en of ze het werk blijven doen houdt verband met wat ze leuk vinden om te doen.

Energielek

Organisatiepsycholoog Jan Meijning ziet bij bedrijven nogal eens een mismatch tussen wat medewerkers nodig hebben en wat ze krijgen. Bijvoorbeeld in leiderschapsstijl. “Als je een spreadsheetmanager hebt die op een controlerende manier leidinggeeft, terwijl jij juist vrijheid en vertrouwen nodig hebt, dan kost dat je energie. Meestal komt een energielek pas boven als er iets in het werk komt wat niet aansluit bij je drijfveren. Bijvoorbeeld als je een leidinggevende krijgt die je niet aanstuurt zoals bij je past of als je werk doet dat niet aansluit bij waar je energie van krijgt.”

Een groot voordeel aan kennis over drijfveren is ook dat het managers inzicht geeft in wie ze het beste kunnen vragen voor een taak. Heb je een administratieve opdracht, dan weet je wie daar blij van wordt. Zoek je voorzitter voor een vergadering, dan weet je wie je het beste kunt vragen. Mensen komen hierdoor meer tot hun recht. Dat draagt bij aan hun gevoel van wellbeing. Ze zitten beter in hun vel en dat heeft ook weer positieve gevolgen voor hun prestaties en binding met de organisatie. 

Drijfveren komen in meer smaken

Hou er rekening mee dat drijfveren per functie kan verschillen. Jan Meijning legt uit: “Ik zie daar bedrijven nogal eens de mist mee ingaan. Ze zoeken één bepaald type. Maar als je mensen aanneemt voor een functie, dan is er nog steeds verschil in waar ze gelukkig van worden. Drijfveren komen in meer smaken. Voor de een is het een vriendelijke sfeer, voor de ander is het de inhoudelijke kant. In dezelfde situatie hebben mensen andere motieven om gelukkig te zijn in hun werk en het te blijven doen. Als je weet wat die drijfveren zijn, dan kun je daar rekening mee houden. Dat is een goede manier om bij te dragen aan het welzijn van medewerkers.”

Praktische tips

Drijfveren duidelijk krijgen is dus belangrijk: het welzijn van werknemers wordt er positief door beïnvloed en dat draagt weer bij aan een lager personeelsverloop. Hoe krijg je die drijfveren nou duidelijk? En hoe zorg je ervoor dat ze bijdragen aan de wellbeing van de werknemers? Een paar praktische tips op een rij:

1. Vraag werknemers en sollicitanten naar hun drijfveren

Het lijkt een open deur, maar toch gebeurt het weinig. Vraag mensen waar ze blij van worden. Aan werknemers, maar ook aan sollicitanten. Wat maakt je gelukkig, wat zorgt voor een goed gevoel van welzijn? Doe je dit werk voor die hilarische groep collega’s, omdat je de inhoud van je werk super vindt of omdat je maar 5 minuten naar kantoor hoeft te fietsen? Zorg dat je snapt wat mensen drijft. Een goede vraag om te stellen is: kun je je ei kwijt en wat kan ik bijdragen om dat te verbeteren? Zet mensen aan het denken en vraag je vervolgens af of het klopt bij wat je als organisatie biedt. Zo voorkom je dat mensen na een korte periode weer vertrekken.

Een goede manier om deze drijfveren te achterhalen zijn drijfverentesten. Een test waarbij mensen niet zozeer als type worden beschreven, maar waarbij er gekeken wordt naar waar ze concreet energie van krijgen, werkt het beste. Bijvoorbeeld de Carriere Drives van Assessio. Zo’n test biedt een goede basis voor een wat diepgaander gesprek over drijfveren.

2. Krijg inzicht in de reden van verloop

Heb je een hoog verloop op een functie, kijk dan eens naar wat deze functie van mensen vraagt en hoe de werkomgeving is. Is het een functie met repeterend werk, wordt er een hoge mate van concentratie gevraagd, hoe is de sfeer op de afdeling, is er bijvoorbeeld veel of weinig bedrijvigheid, hoe wordt er leidinggegeven? Leg dit naast wat je ophaalde bij je medewerkers. Wat hebben ze nodig, waar worden ze blij of juist ongelukkig van? Daarna kun je wat er niet goed overeenkomt beter beïnvloeden en ben je met de juiste dingen bezig. Iedere week een vrijdagmiddagborrel met karaokemachine op een afdeling vol mensen die energie krijgen van resultaten, controle en efficiency kan de plank behoorlijk misslaan.

3. Stimuleer mensen om andere drijfveren te verkennen

Pas waar dat kan de omstandigheden aan de drijfveren aan, maar stimuleer medewerkers ook om een beetje te stretchen. Dat iemand niet van onvoorspelbaarheid houdt betekent niet dat het een energielek is. Die persoon krijgt echter meer energie van regelmaat bijvoorbeeld. Een drijfveer komt ergens vandaan, maar waar vandaan kunnen we niet meten.

De oorsprong van bepaalde drijfveren zijn het resultaat van aanleg, opvoeding, ervaring en nog veel meer. Soms kan een drijfveer ontstaan zijn door een angst voor het onbekende. Jan Meijning: “Je hoeft mensen niet in het diepe te gooien. Geef ze een zwembandje of een ladder. Dan kunnen ze terug en voelt het veilig. Mensen die van voorspelbaarheid houden een groot evenement laten organiseren, ligt waarschijnlijk te ver buiten de comfortzone. Maar af en toe vragen om ad hoc zaken op te pakken en met elkaar te toetsen hoe dat gaat, is een mooie manier om de horizon wat te verbreden.”

Creëer een olievlek!

De effecten van mensen die goed in hun vel zitten op de werkvloer zijn groot. Jan Meijning zegt daarover: “Als je weet waar werknemers blij van worden en je faciliteert hen daarin, dan creëer je een olievlek. Iemand kan zijn ei kwijt en gaat daardoor beter presteren. Het geluksgevoel is groter, dat werkt aanstekelijk naar anderen, die worden ook weer blijer. Als je je beter voelt en je presteert beter is het logische gevolg dat je het werk ook langer doet. Dus ook op verloop heeft het een positief effect.”

Welzijn is een complex thema. Het hangt van veel factoren af. Maar werkgeluk en energie krijgen van de drijfveren die bij je aansluiten heeft zeker invloed op het welzijn en daarmee op prestaties, gevoel van spanning of ontspanning en op de wil om ergens te blijven werken. Ga dus in gesprek en creëer een olievlek!

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.