
De Tweede Kamer heeft alle arbeidsmarktdossiers ‘niet controversieel’ verklaard. Ook na de kabinetsval wordt dus doorgewerkt aan alle wetsvoorstellen, brieven en initiatiefnota’s.
Minister van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid mag demissionair door met de wetgeving die hij onderhanden heeft.
1. Indexering van het minimumloon (WML)
Per 1 juli 2025 vindt de tweede jaarlijkse indexatie van het wettelijk minimumloon plaats, gebaseerd op cao-ontwikkelingen. De stijging bedraagt 2,42%. Dit betekent dat het minimumuurloon voor 21-jarigen en ouder stijgt van €14,06 naar €14,40 per uur, volgens de officiële bekendmakingen.
2. CO₂-rapportage werkgebonden mobiliteit
Werkgevers met honderd of meer werknemers moeten uiterlijk 30 juni 2025 rapporteren over de CO₂-uitstoot van werkgerelateerd woon-werkverkeer over boekjaar 2024. De rapportageplicht geldt al sinds juli 2023 en betreft medewerkers met een vast contract, maar vanaf 1 juli 2025 start de handhaving.
Wat gerapporteerd moet worden: woon-werkverkeer, zakelijke reizen, de verplaatsingswijze, (auto, OV, fiets) en het aantal kilometers per vervoermiddel. De rapportage moet verlopen via het portaal van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Bij niet-naleving kan de Omgevingsdienst handhaven, in het uiterste geval met boetes.
3. Harmonisatie verlofstelsel
Vanaf 1 juli 2025 worden verschillende verlofregelingen, zoals geboorte-, zorg-, en ouderschapsverlof, vereenvoudigd en ondergebracht in enkele hoofdcategorieën. Lees meer hierover in dit artikel.
4. Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties (VBAR)
Het wetsvoorstel Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (VBAR) wordt na het opblazen van het kabinet vermoedelijk controversieel verklaard, voornamelijk vanwege twijfels over de effectiviteit bij het tegengaan van schijnzelfstandigheid. Nieuwe criteria voor het beoordelen van arbeidsrelaties zijn: ondergeschiktheid, organisatorische inbedding en werken voor eigen rekening en risico.
De wet stond gepland voor invoering op 1 juli 2025, met overgangsperiode, maar wordt nu op de lange baan geschoven. Nu al controversieel verklaren kan niet, omdat de wet nog niet is ingediend bij de Kamer.
Op tafel ligt bovendien een initiatiefwetsvoorstel van VVD, CDA, D66 en SGP, de Zelfstandigenwet. Die bevindt zich in de fase van internetconsultatie en wordt daarna voorgelegd aan de Raad van State. Omdat het om een initiatiefwet gaat, kunnen de indieners dit proces zelfstandig voortzetten, ook tijdens een demissionair intermezzo.
Enige haast is wel nodig, omdat Nederland aan de Europese commissie heeft toegezegd vóór 1 januari 2026 wetgeving in te voeren die schijnzelfstandigheid beperkt. Zo niet, dan grijpt Nederland mogelijk naast 600 miljoen euro uit het coronaherstelfonds.
NB: De handhaving op schijnzelfstandigheid blijft gelden. Er waren geruchten dat de controles stil zouden vallen, maar de Belastingdienst houdt vast aan de ingezette lijn. Voor opdrachtgevers betekent dit dat ze zzp’ers nog steeds zorgvuldig moeten beoordelen op kenmerken als gezagsverhouding en organisatorische inbedding. De verplichtingen blijven dus ongewijzigd.
Actuele jurisprudentie zorgt ervoor dat de interpretatie en toepassing van regels rondom ontslag, ontslagvergoedingen, het inhuren van zzp’ers en zieke medewerkers voortdurend veranderen. Deze live online masterclass brengt je in twee ochtenden weer helemaal up-to-date.
5. Structureel overwerk duurder
Voor vaste contracten van 30 uur per week geldt de lage WW-premie als een werknemer jaarlijks meer dan 30% overwerkt bovenop de uren in het vaste arbeidscontract. Wordt naast het afgesproken aantal uren gemiddeld meer dan 30% extra overgewerkt, dan geldt voor dat hele jaar het hoge WW-tarief, met terugwerkende kracht.
Deze maatregel moet structureel overwerk ontmoedigen en voorkomen dat werkgevers hun medewerkers doorlopend laten overwerken als alternatief voor flexibele arbeid. Duurzame inzetbaarheid is ook een beleidsdoel. Voor medewerkers met een kleiner parttime contract geldt de maatregel niet.
6. 30%-regeling (expatregeling)
Over de zogeheten expatregeling bestaat veel verwarring: verdwijnt die of gaat die omlaag? Vooralsnog geen van beide. De regeling dient ter compensatie van bijvoorbeeld reiskosten en kosten voor woning inrichting, voor hoogopgeleide werknemers. In 2025 en 2026 blijft de regeling overeind. In 2027 wordt het percentage van verlaagd van 30% naar 27% en geldt een hogere salarisgrens. Voor werknemers die de expatregeling al in 2023 genoten, geldt een overgangsregeling.
7. ESG-rapportage en CSRD
Vanaf 1 juli 2025 worden werkgevers verplicht ESG-informatie (zoals werknemersrechten, diversiteit) te rapporteren onder de Europese CSRD-regels 9 (Corporate Sustainability Reporting Directive). Die maatregel legt grote ondernemingen in de EU op te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. De focus ligt daarbij op milieu, sociaal beleid en goed bestuur (ESG).
Je weet dat duurzame inzetbaarheid belangrijk is, maar hoe maak je het concreet? In deze training ontwikkel je een helder en haalbaar inzetbaarheidsbeleid. Met praktische handvatten, feedback en begeleiding ontwikkel je een aanpak die past bij jouw organisatie. Je leert je hoe je draagvlak kunt creëren en het beleid succesvol kunt implementeren.