Logo
  • Achtergrond
  • 5 maart 2020
  • -

5 adviezen van een Top Employer

Over de huidige arbeidsmarkt is al veel gezegd: de werkloosheid was nog nooit zo laag en werkgeluk is niet meer een ‘nice to have’, maar simpelweg een ‘must’. En de war for talent is nog lang niet voorbij. Het werven en zéker ook behouden van mensen is dus belangrijker dan ooit. Maar hoe doe je dat? Marco Gramser, HR-directeur van schoonmaakorganisatie CSU – dat voor het zevende jaar op rij is bekroond tot Top Employer – geeft advies.

Beeld 5 adviezen van een Top Employer

1. Investeer in diversiteit

Hoe diverser de samenstelling van je team, des te beter je keuzes maakt. Hoewel de weg van de minste weerstand aantrekkelijk is – met allemaal dezelfde mensen bereik je makkelijk overeenstemming – wil dat niet zeggen dat dat de juiste keuze is. Diversiteit in je organisatie leidt in alle lagen tot evenwichtige en betere besluitvorming. Een weerspiegeling van de samenleving kan op verschillende niveaus plaatsvinden, van een goede man-vrouw-balans in de Raad van Bestuur tot aan een werknemersbestand vol verschillende nationaliteiten en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar vergeet ook jongeren niet; door hen in de praktijk al op jonge leeftijd kennis te laten maken met je bedrijf laat je al in een vroeg stadium een positieve indruk achter. Zo heeft CSU in Rotterdam een samenwerking met een praktijkschool opgezet, met moeilijk lerende kinderen. Jongeren krijgen les en kunnen stagelopen, en CSU komt al tijdig in contact met nieuw talent; een win-win.

2. Geef de verantwoordelijkheid uit handen

Om vanuit een ivoren toren te bepalen hoe de werkvloer het beste kan worden ingericht, is niet meer van deze tijd. Wanneer je weet waar de behoeftes liggen, en wat je wil bereiken, is het slim om medewerkers daar op tijd bij te betrekken. Maar hoe bepaal je die behoefte? Vraag het aan de mensen. Dit kan via een medewerkerstevredenheidsonderzoek, maar je kunt ook een stapje verder denken. Vraag eens naar concrete ideeën die kunnen worden toegepast op de werkvloer. Zo is er bij CSU ‘Het beste schoonmaakidee’ in het leven geroepen; in het afgelopen jaar zijn daar meer dan 100 inzendingen op binnengekomen. Mensen worden gehoord, en niet onterecht: medewerkers weten immers beter wat goed in de praktijk werkt dan de directie. De winnende ideeën worden dan ook daadwerkelijk toegepast.

3. Stap uit je comfort zone

Dat de dagelijkse praktijk goed op orde moet zijn, is vanzelfsprekend. Maar door af en toe iets extra’s te organiseren en de boel op te schudden, krijg je vaak verrassende inzichten. Zo kun je als CEO binnen je intieme zakelijke kring van adviseurs tot minder praktijkgerichte ideeën komen als wanneer je deze ontvlucht en je je tot de vloer wendt – zoals tijdens de Nationale MeewerkWeek. Door dit af en toe te doen toon je niet alleen waardering voor je medewerker, maar krijg je ook veel informatie over wat anders kan én word je geconfronteerd met het nut van je eigen ideeën in de vorm van feedback. De laagdrempeligheid van de situatie stimuleert dan ook een eerlijker gesprek dan een formele setting. Uiteraard zijn uitzonderingen daargelaten; niet iedereen voelt zich senang met het rechtstreeks commentaar geven aan de baas. Je kunt het ook omkeren en iemand, bijvoorbeeld een jongere, een dag lang plaats laten nemen op de stoel van iemand uit de directie. Zo krijg je aan bedrijfskant inzicht in hoe de jeugd denkt en wat hen aanspreekt, en anderzijds krijgt de scholier een goed beeld van jou als bedrijf. Aan beide kanten waardevolle inzichten; zo snijdt het mes aan twee kanten.

4. Wees je bewust van je rol in de maatschappij

Veel bedrijven hebben de intentie om een bijdrage te leveren aan maatschappelijke kwesties. In de praktijk blijkt dit veelal een praatje voor de bühne; wanneer het op de uitvoering aankomt, blijft het regelmatig nog akelig stil. Maar door buiten de gebaande paden te denken, kom je vaak al een heel eind. Bied statushouders een stageplek aan, en hun eerste barrière richting de werkvloer is al weggenomen. Door hen op te leiden en vervolgens werk te bieden, kun je als bedrijf een belangrijk sociaaleconomisch probleem mede-oplossen. Maar ook op andere, vergelijkbare vlakken kun je als bedrijf iets toevoegen: wat kun je bijvoorbeeld betekenen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Voor elke doelgroep is er een eigen aanpak. Sollicitanten zien dit bovendien ook; voor hen is het ook steeds belangrijker om voor een bedrijf te werken dat iets toevoegt. Door niet alleen zeggen dat je ergens voor staat, maar het vooral te dóen laat je duidelijk zien dat je als werkgever een maatschappelijke bijdrage levert.

5. Ontwikkeling hoeft niet alleen maar gericht te zijn op je eigen business

Laten we eerlijk zijn: je zult niet snel iemand horen zeggen dat hij later schoonmaker wil worden. En dat geldt voor meer beroepsgroepen. Maar iemand die het vak inrolt kan het wél leuk gaan vinden, en dat is de uitdaging. Iets wat hier van grote waarde in is, is het gevoel van trots dat iemand heeft over zijn werk. Door kennis en ontwikkeling wordt dat al snel realiteit. Het komt maar al te vaak voor dat iemand tijdens het werk nieuwe talenten ontdekt en bij een klant waar hij of zij schoonmaakt een baan vindt. En dat moet ook kunnen. Als bedrijf kun je prima als een soort tussenstation fungeren waar mensen zich kunnen ontwikkelen om verder te groeien. Dit creëert weer een aantrekkelijke omgeving voor nieuwe mensen: dit bedrijf kijkt naar je talent, hier krijg je kansen!

Wat je als bedrijf ook doet; wees transparant, doe geen loze beloftes en maak dingen niet mooier dan ze zijn. Bij een schoonmaakbedrijf kun je beter niet verkondigen dat men er niet hard hoeft te werken, daar schiet niemand iets mee op. Een goede werkgever zijn klinkt mooi, maar je moet het wel waarmaken. Kijk wat bij je past en probeer niet alleen maar punten te scoren. Alleen zo trek je de juiste mensen aan.

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.