Logo
  • Blog
  • 2 februari 2012

HR is als koken: alleen goede ingrediënten zijn niet voldoende

Goede ingrediënten zijn onmisbaar aan een lekkere maaltijd. Liefst zo puur en authentiek mogelijk en vooral niet onrijp of te zuur. Toch is daar niet alles mee gezegd. De ultieme smaaksensatie zit ‘m in de juiste combinatie. Diezelfde logica is van toepassing op het succes van de samenwerking tussen werkgever en werknemer. Misschien is het daarom niet verwonderlijk dat naast HR, koken een van mijn passies is. Toen ik vorige maand mijn zinnen zette op een uitgebreide rijsttafel, viel de overeenkomst tussen HR en koken voor mij op z’n plek.

Een ingrediënt alleen, is maar een ingrediënt. Soms op zichzelf al goed te eten, maar meestal komt het pas tot z’n recht in de juiste combinatie. Ook een samenwerking kan alleen succesvol zijn als de combinatie van werknemer en werkgever de juiste is. Als er geen klik is, dan loopt de samenwerking vaak vervroegd tot een einde.

In veel gevallen blijkt organisatiecultuur de bottleneck te zijn voor werknemers die hun baan (willen) opzeggen. Toch wil ik niet stellen dat er een organisatiecultuur bestaat die verkeerd is. Wel is duidelijk dat een willekeurige organisatiecultuur niet altijd bij een willekeurige werknemer past en vice versa. Niet iedere werknemer heeft een mentaliteit die in de smaak valt bij iedere werkgever. Naar mijn mening bestaat er ook geen verkeerde mentaliteit, maar als de cultuur van een organisatie en de mentaliteit van een werknemer niet bij elkaar passen dan is die ultieme smaakbeleving ver te zoeken.

Organisatiecultuur

De cultuur van een organisatie wordt gevormd door organisatiewaarden. Er zijn altijd sporen van verschillende culturen in één organisatie, maar na onderzoek (de CultureScan) is de meest dominante cultuur aan te wijzen. Voor de meeste organisaties in Nederland is dat de Zorgzame cultuur. Met 29 procent komt deze cultuur het meeste voor. Daarna is de Leider de meest geziene cultuur met 25 procent, gevolgd door de Uitdager, de Bewuste en de Zakelijke organisatiecultuur. Onderaan deze blog is een link te vinden naar de profielen van deze culturen.

Mentality

Een organisatiecultuur alleen, is maar een organisatiecultuur. Door cultuur te combineren met de mentaliteit van de werknemer, plukt HR de vruchten. Er zijn 8 mentaliteiten gedefinieerd van werknemers, de zogeheten mentality-milieu’s. De Moderne Burgerij komt met 22 procent van de totale bevolking het meest voor in Nederland. De Traditionele Burgerij en de Opwaarts Mobielen nemen in Nederland met respectievelijk 16 procent en 13 procent de tweede en derde plek in. Ook naar deze profielen is onderaan de blog een link opgenomen.

Recept

Als de cultuur en mentaliteit met elkaar in harmonie zijn, dan komt de ultieme smaakbeleving dichterbij. Natuurlijk zijn de ingrediënten, oftewel de hard skills van een werknemer, belangrijk. Deze manier van bereiden gaat echter verder. Het gaat om de juiste combinatie en dosering van ambitie, waarden en stijl. Zo ontstaat een optimale match dan wel een overheerlijk recept tussen werkgever en werknemer.

De uitgebreide profielen van de organisatieculturen zijn te vinden op: http://www.unique.nl/CultureScan. Op deze pagina kunnen organisaties zich ook aanmelden voor een CultureScan. De acht mentality-milieus van het onderzoeksmodel zijn te vinden op: unique.nl/mentality.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.