Logo
  • Blog
  • 19 maart 2018

5 tips voor succesvolle onboarding

Wist je dat de eerste 90 dagen bepalen of iemand wel of niet slaagt in zijn nieuwe baan? Deze inwerkperiode is niet alleen belangrijk voor het welslagen maar ook voor de binding van de nieuwe werknemer met de organisatiecultuur. Door nieuwe medewerkers op de juiste wijze te laten ‘landen’ in de organisatie, zijn ze sneller productief, voelen ze zich meer betrokken en vertrekken ze minder snel. Het is dus belangrijk om goed na te denken over het onboarding proces. In dit blogartikel geven we je vijf toepasbare tips.

Tip 1: volg een gestructureerd integratieproces

Onboarding gaat verder dan alleen maar oriënteren; het gaat over het integreren in de organisatie. Dat nieuwe medewerkers succesvol meedraaien in de organisatie. Hiervoor heb je een zorgvuldig gepland en gestructureerd integratieproces nodig dat ervoor zorgt dat nieuwe medewerkers zich beter aanpassen aan de cultuur en de waarden van de organisatie, waardoor er een lange termijn commitment ontstaat.

Tip 2: denk ook aan pre-boarding

Timing is van groot belang in het integratieproces. In de intro schreef ik al dat de eerste 90 dagen van het onboardingproces cruciaal zijn. Bij een medewerker waarvan de laptop en smartphone nog niet beschikbaar zijn of niet werken op de eerste werkdag, maak je geen goede eerste indruk. Bereid daarom de komst van de medewerker zorgvuldig voor. Dat begint eigenlijk al voordat de eerste werkdag start. Houd contact nadat de arbeidsovereenkomst getekend is, dat vergroot het gevoel van ‘een warm bad’.

Tip 3: formuleer doelen voor de eerste 90 dagen

Je ziet het maar al te vaak. De eerste dag op kantoor die alleen maar bestaat uit inlezen en kennismaken. Maar dat is niet wat een nieuwe medewerker die graag snel up & running is, wil horen.  Zorg er daarom direct bij de start van het dienstverband dat de doelen voor de nieuwkomers duidelijk zijn. Op deze manier bouwen ze snel een netwerk op en voelen ze zich vanaf dag één nuttig en effectief. Dat resulteert in snelle en goede prestaties en een tevreden medewerker, en dat is goed voor alle partijen. 

Tip 4: investeer in leertrajecten

Nieuwe werknemers zijn leergierig. Biedt ze diverse leermogelijkheden aan zodat ze zichzelf kunnen ontwikkelen en kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de organisatie. Bovendien geeft het ze het gevoel dat ze vanaf de eerste weken waardevol zijn voor de organisatie.  En pak je het slim aan dan bied je zowel on- als offline leermogelijkheden in de eerste maanden. Denk daarbij aan de combinatie van e-learning activiteiten met onder andere live workshops, sessies met een persoonlijke coach of zet kennissessies met andere collega’s in hetzelfde werkveld op.    

Tip 5: evalueer continu het onboarding proces

Het onboarding proces is een continu proces dat steeds geëvalueerd moet worden. Je wilt immers je nieuwe werknemers sneller zelfstandig laten werken en uiteindelijk een efficiëntere organisatie. Ga na wat is er wel en niet goed is geregeld om dat doel te bereiken. Vraag hoe nieuwe mensen hun eerste 90 dagen hebben ervaren, evalueer en stel bij.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.