Meestal ligt een HR-strategie aan de basis van een sterke groei van het personeelsbestand. Maar bij TKP Pensioen, een van de grootste pensioenuitvoerders van Nederland met rond 900 medewerkers, is het precies anders om. In 10 jaar tijd vervijfvoudigde het bedrijf in het aantal medewerkers. En dat zonder HR-strategie! Maar toen de grootste groeispurt achter de rug was, werd het er toch tijd voor. Waarmee begin je dan als je met een blanco blad kan starten?
Na de zomer zijn de meeste vaccinaties wel gezet en de coronabeperkingen vrijwel opgeheven. Dus werken organisaties nu aan scenario's om terug te keren naar kantoor. Hybride lijkt daarvoor het sleutelwoord: deels thuis en deels op kantoor werken. Veel organisaties denken na over dit scenario. Maar VodafoneZiggo heeft echt de beslissing genomen en gaan een vernieuwend hybride werkbeleid doorvoeren.
Een leven lang leren is een veel gebruikte slogan. Want dan blijven we goed inzetbaar en dus relevant. En dat geldt ook voor de organisaties waarin we werken, want die kunnen overleven als ze relevant blijven. Dus investeren organisaties grote bedragen in leren en ontwikkelen. Maar een dichtgetimmerde business case is daarvoor nog geen gemeengoed. Er wordt veel geld uitgegeven zonder meetbaar zicht op het resultaat. Hoe komt dat? En waarom nemen organisaties daarmee genoegen? Is het rendement van leren en ontwikkelen eigenlijk wel te meten?
De coronacrisis heeft met grote snelheid enorme veranderingen gebracht in ons dagelijkse leven én de manier waarop we werken. Maar tegelijkertijd is ook pijnlijk duidelijk geworden dat het in Nederland gebruikelijke systeem van arbeidsvoorwaarden en CAO's totaal niet crisisbestendig is gebleken. Dat sluit niet aan bij de snel veranderende werkpraktijk in crisistijd. Arbeidsvoorwaarden moeten meer schokbestendig worden. Welke innovaties kunnen we daarin de komende tijd verwachten?
HR-consultant Dave Ulrich publiceerde al in 1997 zijn befaamde model met de vier rollen voor HR. Toch is het model van Ulrich tot op de dag van vandaag nog erg populair. Dagelijks inspireert het overzichtelijke model HR-professionals om te veranderen én te vernieuwen. Waar ligt in de praktijk de kracht van het model en hoe kan het de basis zijn voor innovatie?
Thuiswerken is door de coronacrisis hét gespreksonderwerp aan de onderhandelingstafels. Met praktische vragen. Want hoort daar ook een thuiswerkvergoeding bij? En zo ja, hoe gaat die samen met vergoedingen voor woon-werkverkeer of de leaseauto-regeling? De ANWB heeft nu de eerste cao afgesloten waarin zo'n flexibel budget’ is opgenomen.
Nu er veel thuis wordt gewerkt , ontbreekt het sociale vangnet van directe collega’s. Dit kan leiden tot mentaal verzuim; je medewerker is er dan met z’n hoofd niet meer bij. En dat heeft mogelijk productiviteits- en rendementsverlies tot gevolg. En als het langer duurt kan de medewerker zelfs uitvallen. Maar hoe herken je nu in de praktijk mentaal verzuim bij medewerkers, zeker als ze op afstand werken? En wat kan je als HR doen om het te voorkomen?
Corona is de aanjager van allerlei veranderingen in werken én op de arbeidsmarkt. Zoals meer thuiswerken, anders werken, meer afstand. Maar corona houdt mensen ook ván het werk. Wat zijn de gevolgen als straks het virus weer op z'n retour is? Veel organisatie komen voor gigantische uitdagingen om hun medewerkers aan het werk te houden. En onverminderd blijft de noodzaak van duurzame inzetbaarheid. Wat kunnen organisaties nu en straks doen om de verschuivingen van werk het hoofd te bieden en mensen aan het werk te houden?
Geen toekomst zonder verleden, luidt het gezegde. Daarom kijkt de HR Podcast in aflevering 34 achterom naar 14 jaar innovaties in HR. Wat zijn de grote bewegingen, hoe zijn ze ontstaan en hoe hebben deze - tot op de dag van vandaag - het HR-vak veranderd? Maar ook: op welke gebieden is er weinig vernieuwing en zijn daarin nog veranderingen te verwachten? Een interessante blik op vernieuwing in HR bekeken door de bril van een opgewekte HR-watcher.
In de praktijk weten de disciplines HR en Communicatie elkaar niet altijd goed te vinden. Toch kan een intensieve samenwerking tussen die twee bij transformatieprocessen wel degelijk het verschil maken. Dat blijkt ook bij Royal FloraHolland, in de volksmond bekend als de bloemenveiling Aalsmeer. De ingrijpende digitalisering van het bedrijf heeft grote impact op de bedrijfsvoering én de medewerkers. HR en Communicatie trekken hierin samen op om de grote veranderingen in de organisatie te laten landen.