Dit zijn de winnaars van de eerste People & Culture IMPACT Awards van Personio en 7people
Tijdens een feestelijke avond in Amsterdam hebben Personio en 7people de winnaars bekendgemaakt van de eerste People & Culture IMPACT Awards. Hierbij werden de meest inspirerende HR-professionals bij Nederlandse mkb-bedrijven in het zonnetje gezet.
Dit zijn de winnaars en de motivaties van de jury:
Talent Acquisition & Employer Branding Award - Jakub Poluszynski, Studeersnel.nl
Jakub Poluszynski koos voor een gebalanceerde aanpak van talentacquisitie, waarbij hij proactieve outreach (headhunting) combineert met sterke inbound werving. Zo weet de organisatie niet alleen toptalent binnen te halen, maar wordt ook de retentie verbeterd, doordat er veel aandacht is voor het traject van medewerkers na hun indiensttreding. Verder hielp Jakub bij het opzetten een eerlijk beloningsraamwerk, waarbij medewerkers met dezelfde vaardigheden op hetzelfde niveau worden betaald, ongeacht hun geslacht, leeftijd, ervaring of afkomst.
Learning & Development Award - Mara Romero, Zoku
Het door Mara Romero opgestelde leiderschapsontwikkelingsprogramma bij Zoku gaat verder dan traditionele training, met een systeem waarin leiders niet alleen hun vaardigheden verbeteren, maar ook in staat worden gesteld om een brede, positieve impact te hebben binnen de hele organisatie. Naast het leiderschapsprogramma kunnen medewerkers van Zoku ervoor kiezen om de 'Zokuologist' trainer op hun locatie te worden, via een train-de-trainer programma van 1,5 dag. Hierbij leren ze multifunctionele vaardigheden buiten hun reguliere rol bij Zoku, met name trainingsvaardigheden.
Benefits & Ways of Working Award - Sascha Vloet, Polarsteps
‘Teleporter’ van Sascha Vloet is een uniek initiatief dat medewerkers de mogelijkheid biedt om de wereld rond te reizen en hun ervaringen te registreren bij Polarsteps. Dit sluit direct aan bij de kernactiviteiten van Polarsteps: reizen en ontdekken. Zo ervaren medewerkers het merk op een directe, persoonlijke manier en brengen ze hun werk op één lijn met de missie van het bedrijf.
Culture & Engagement Awards - Joyce Hilders, The Usual
Het ‘Culture Foundation’-programma van Joyce Hilders bij The Usual richt zich op alle stadia van de levenscyclus van medewerkers: tijdens de onboarding, de professionele ontwikkeling en zelfs tijdens de offboarding. Dit fundament zorgt ervoor dat medewerkers zich gewaardeerd en betrokken voelen tijdens hun hele ontwikkeling bij het bedrijf. Als hotelbedrijf ziet The Usual zijn medewerkers als interne gasten en willen dat zij ook dezelfde ervaring hebben. Tot de initiatieven van het programma behoren betaalde vrijwilligersdagen en sabbatical, maar ook maatwerk cadeaus tijdens het inwerken. Daarnaast krijgen medewerkers na het verlaten van The Usual levenslang korting, waarmee het bedrijf ambassadeurs creëert.
Leadership Award - Magdalena Kopal, Mr. Marine
Magdalena Kopal is erin geslaagd om de traditionele manier van werken bij Mr. Marine te transformeren tot een moderne en open werkplek. De afgelopen jaren heeft ze het bedrijf door vele veranderingen geloodst, waarbij ze zich voortdurend richtte op meer empowerment en vertrouwen. Met een open feedbackcultuur wist ze de betrokkenheid en motivatie van medewerkers te verbeteren. Onder haar leiding konden medewerkers ook overstappen op flexibele werkmodellen, waaronder hybride werken en betaalde mogelijkheden om op afstand te werken. Ongebruikelijk in de sector waarin Mr. Marine actief is.
''We weten dat er veel creativiteit zit op HR vlak bij start- en scaleups, maar dat het niet altijd zichtbaar is. Met deze awards hebben we de creativiteit, en de impact die daarmee gemaakt wordt, kunnen delen met de community”, zegt Ingeborg van Harten, founder van 7people. “Elkaar inspireren en van elkaar leren wordt op deze manier heel leuk en hebben we een podium gecreëerd voor de ‘HR sterren’ die vaak onzichtbaar blijven. De kwaliteit van de nominaties was heel hoog en de finalisten waren stuk voor stuk inspirerend.
“Met deze eerste People & Culture IMPACT Awards willen we graag HR-professionals bij startups en scale-ups in het zonnetje zetten die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het verbeteren van de HR-aanpak en de cultuur binnen hun bedrijf”, zegt Koen Stam, Head of Benelux bij Personio. “Het is hoog tijd dat de HR-mensen bij dit soort bedrijven de waardering krijgen die ze verdienen. Er waren al awards voor HR-leiders en CHRO’s bij grote organisaties, maar nog niet voor deze groep. Terwijl deze mensen juist onmisbaar zijn voor startups en scale-ups , met waardevolle expertise, strategische inzichten en innovatieve ideeën om hun bedrijf een stap verder te helpen. We zijn heel blij om nu ook deze HR-professionals te eren met awards en het was geweldig om te zien hoeveel voor deze groep betekent. We kijken al uit naar de nominaties voor volgend jaar!”