• 22 april 2024

In de hectiek van een snel veranderende arbeidsmarkt, met teamleden die vertrekken en een toenemende werkdruk, is de urgentie om nieuw talent aan te trekken groter dan ooit. Maar in deze stressvolle tijden, verliezen we vaak uit het oog hoe cruciaal een doordachte vacaturetekst is. Een misstap kan leiden tot een lege inbox of reacties die niet matchen met wat je zoekt. Alvera Lubbers, Talent Strategy Advisor bij Indeed, deelt strategieën en inzichten over wat wél en niet werkt in vacatureteksten.

Beeld 5 praktische tips voor meer reacties op je vacatures. Alvera Lubbers, Talent Strategy Advisor, helpt je aan de beste vacaturetekst

What’s in it for me

"Eén van de meest gemaakte fouten bij organisaties is het schrijven van te lange vacatureteksten, waarin de belangrijkste zaken voor de sollicitant onderaan staan,” legt Alvera uit in ‘Werken aan groei’, een podcast van Indeed. “Hierdoor missen bedrijven een kans, want een sollicitant wil natuurlijk eerst weten wat er voor hen inzit. Door zaken als salaris niet bovenaan, maar onderaan te zetten, prikkel je een kandidaat niet genoeg om verder te lezen.”

Belangrijkste do’s en don’ts in een vacaturetekst

Vaagheid, zoals termen 'marktconform salaris' en 'geen 9 tot 5 mentaliteit', doen meer kwaad dan goed. “Deze begrippen schrikken af in plaats van dat ze aantrekken,” legt Alvera uit. “Wees concreet en transparant: noem een salarisrange en leg uit wat je bedoelt met flexibiliteit. Is dat thuiswerken, in het weekend werken, of altijd bereikbaar zijn? En wees eerlijk, ook als je denkt dat je salaris niet concurrerend is. Leg in dit geval de nadruk op de secundaire arbeidsvoorwaarden die je organisatie aantrekkelijk maken, maar maak het niet mooier dan het is. Transparantie bouwt vertrouwen op en dat maakt je een aantrekkelijke werkgever.”

5 onmisbare tips voor de beste vacaturetekst

Alvera geeft in de podcast ook allerlei praktische tips voor het schrijven van de beste vacaturetekst. Hieronder vind je alvast een klein tipje van de sluier.

• Houd het kort en krachtig. Beperk je tot maximaal 2.000 karakters, dat zijn ongeveer 100 tot 325 woorden. Niemand heeft zin om ellenlange teksten door te spitten en zeker de jonge generatie niet.
  • Prikkel de interesse. Begin met een korte functieomschrijving, gevolgd door 3 tot 4 punten die de kern van de functie en het salaris beschrijven.
  • Vermeld het salaris. Vacatures waarin salaris wordt vermeld, hebben gemiddeld lagere kosten per sollicitatie. Daarnaast is salarisinformatie geven eigenlijk een gratis preselectie. Het salaris is immers een goede indicatie van het niveau en de zwaarte van de rol. Kandidaten kunnen zo, voordat ze solliciteren, al bepalen of het aanbod voor hen interessant is. Hierdoor heb je minder mismatches en haken minder kandidaten af in de sollicitatieprocedure. Dat bespaart tijd, verhoogt de plaatsingsratio en je hoeft als werkgever minder sollicitanten onnodig teleur te stellen.
  • Sluit niemand uit. Schrijf je tekst zo dat je niemand uitsluit, om een divers team op te bouwen. Gebruik bijvoorbeeld geen woorden als jong in je tekst.
  • Bied perspectief. Eindig met hoe je als bedrijf bijdraagt aan de carrière van de sollicitant en pas als allerlaatst vertel je kort over het bedrijf zelf.

Benieuwd naar alle praktische en inzichtelijke tips, zoals welke functietitels het beste werken en hoe je je bedrijfscultuur kunt weerspiegelen? Luister naar Alvera Lubbers’ aflevering van Indeed’s podcast ‘Werken aan groei.’ Te beluisteren op Spotify of je favoriete podcastapp.

We help people get jobs