Acht expertisecentra voor organisatie en personeel bij de rijksoverheid verenigen zich per 1 januari 2012 in het Expertisecentrum Organisatie en Personeel (EC O&P). Het EC O&P faciliteert de departementen bij het uitvoeren van goed werkgeverschap.
Hét middel om de impact te vergroten van HR is het integraal meenemen van de HR strategie in de bedrijfsstrategie zo blijkt uit de HR Benchmark 2011, een jaarlijks onderzoek dat dit keer is gehouden onder 454 organisaties door TNS Consult en TNS Nipo in opdracht van Raet.
Gevraagd naar de status van HNW binnen bedrijven komen de meeste bedrijven maar net met de hakken over de sloot zo blijkt uit een HNW-scan van Credo consultancy onder 100 organisaties. Leidinggevenden hebben daarbij wel een iets positiever beeld dan medewerkers. Knelpunten voor de laatsten zijn vooral een gebrek aan communicatie en resultaatgerichtheid.
De belangrijkste reden om aan employer branding te doen is om preferred employer te worden (22 procent). Dat blijkt uit de voorlopige bevindingen (op een steekproef van 100 van bijna 250 respondenten) van een onderzoek van het Belgische HRMinfo.net naar de kritische succesfactoren bij Employer Branding.
Terwijl drie op de vier HR-professionals belang zegt te hechten aan loopbaanontwikkeling als strategisch instrument heeft slechts 34 procent hier formele programma’s voor. Dit blijkt uit uit wereldwijd onderzoek van SHL onder 460 HRM’ers.
Leidinggevenden vinden het lastig om gemaakte fouten toe te geven aan hun team. Werknemers daarentegen lijken daar minder problemen mee te hebben. Zij tonen echter minder durf op de werkvloer als het aankomt op het aangeven van grenzen en het nemen van initiatief.
De HR-afdeling moet zich in toenemende mate bezighouden met strategische bedrijfskeuzes. Waar u vroeger vooral operationeel en op de korte termijn bezig was, is dit aan het veranderen. Maar bent u daar wel klaar voor?
Vanuit het idee dat een organisatie goede werknemers moet koesteren, heeft het competentiemanagement een hoge vlucht genomen. In de praktijk blijkt echter vooral het belang van de organisatie gediend te worden.
Maar liefst 70 procent van de opleidingen van werknemers levert zowel de organisatie als de werknemer niets op. Dat blijkt uit onderzoek van Fources, opleidingenintermediair voor bedrijven.
Eigenschappen als punctualiteit, het halen van deadlines, terugbellen en een opgeruimd bureau, zijn belangrijker voor je carrière dan gedacht. De werkgever kan namelijk op basis hiervan besluiten een promotie wel of niet te laten doorgaan.