Mijn stelling: alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Dit blog is een pleidooi voor gelijkwaardige en hechte samenwerking tussen HR en Communicatie in veranderprojecten met grote impact op medewerkers. De vakdisciplines zijn aan elkaar verwant, maar nog te weinig verweven.
Door corona zijn mensen onverwachts op geïmproviseerde werkplekken terechtgekomen en waren zij niet meer op kantoor. De verwachting is dat veel organisaties niet teruggaan naar hoe het was voor corona en het tijd- en plaatsonafhankelijk werken gaan stimuleren. Als dit gebeurt is het aan de leidinggevende om de medewerker niet uit het oog te verliezen en de crisis als een kans te zien. Hoe dit het beste gedaan kan worden, staat in deze blog in vijf stappen beschreven.
De coronapandemie heeft het thuiswerken in een stroomversnelling gebracht en er is geen weg meer terug: onderzoek voorspelt dat het totale percentage werknemers dat dit jaar thuiswerkt wereldwijd gaat verdubbelen. Hiermee is één ding zeker: decennia oude planningsprocessen voor personeel zullen niet langer werken. Scenarioplanning stelt HR-leiders in staat om verschillende wat-als scenario's te modelleren op basis van een reeks mogelijke uitkomsten.
Bij Woonstad Rotterdam zijn we actief bezig met diversiteit en inclusie, ook op gebied van gender. Ik praat liever over gelijke kansen in plaats van over specifiek ondersteunen van vrouwen. Het gaat erom dat iedereen ertoe doet, dat we onszelf mogen zijn en je talenten worden benut. Dit gaat voorbij gender. Maar ik kan niet ontkennen dat vrouwen nog steeds uitdagingen op de arbeidsmarkt hebben. Hier zijn we ons bij Woonstad ook bewust van.
Uit de vele onderzoeken die zijn gedaan, blijkt dat een groot deel van de medewerkers een hybride vorm van werken – een combinatie van op kantoor werken en thuiswerken – ziet zitten. Dat geeft organisaties nieuwe uitdagingen. Zeker organisaties die al bezig zijn met veranderen en dus duidelijke veranderambities hebben. Vooral voor HR, Communicatie en leidinggevenden. Lees onze 7 tips.
De traditionele gesprekscyclus past overduidelijk niet meer in deze tijd. In veel organisaties is het tijdens de pandemie chaos, medewerkers krijgen dan maar dezelfde ratings of beoordelingsrondes worden helemaal geannuleerd. Zo noteerde het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup eind augustus in een rapport waaruit de sterke noodzaak bleek van verandering in performance management. Maar ook wanneer covid-19 achter ons ligt, zal die ontwikkeling doorgaan.
Gedrag van iedereen die er werkt, is de meest bepalende factor van de identiteit en de cultuur van de organisatie. Soms ligt dat wat wordt verwacht van medewerkers om de ambitie van de organisatie te realiseren, ver weg van de huidige situatie en is een gedragsverandering nodig. Veel organisaties zijn op dit moment actief aan het nadenken over waarden en gedrag. Dat is niet gek want ze vormen de basis van wat medewerkers met elkaar delen: ook in corona-tijden. Of misschien wel: juist in corona-tijden.
Veel leidinggevenden die ik spreek, zoeken naar manieren om de online teammomenten weer energiek en gezellig te maken. Waar in maart en april veel behoefte was om te bepreken hoe het met iedereen gaat, valt het nu stil. Of iemand trapt af met een negatief verhaal – omdat de rek er inmiddels echt uit is – wat de toon voor de rest zet. Er wordt een ander beroep gedaan op het leiderschap.
De ontwikkelingen in workforce management volgen elkaar snel op. Waar aan de ene kant nieuwe tech-oplossingen en koppelingen tussen systemen als paddenstoelen uit de grond schieten, groeien en ontwikkelen organisaties en organisatiestructuren net zo hard door. De relatie tussen werkgever en werknemer is tegelijkertijd aan verandering onderhevig. Zij is bijvoorbeeld steeds meer gebaseerd op vertrouwen, openheid en transparantie. Door de coronacrisis is dit proces in een flinke stroomversnelling gekomen.
Op de dag dat velen het nieuws over de avondklok volgden, waren er veel besluiten rond corona en arbeidsrecht. Een kort overzichtje.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.