De tendens dat iedere werknemer zijn of haar eigen regie moet voeren, is op z’n retour. Het leven, ook het werkzame deel daarvan, is niet zo maakbaar als men de afgelopen jaren heeft gedacht. De mentale belasting is in z’n totaliteit toegenomen, zowel privé als op het werk. In plaats van symptoombestrijding, zoals het sleutelen aan de individuele werknemer met massages of trainingen, moet de werkgever zelf aan de bak en echt investeren in het mentaal sterker maken van zijn medewerkers.
Medewerkers die zelf de regie nemen over hun loopbaan en ontwikkeling. Veel werkgevers dromen ervan, maar bij weinigen is het ook praktijk. Aan de goede intenties van werkgevers ligt dat meestal niet, en ook niet aan het geld dat beschikbaar is voor duurzame inzetbaarheid. AWVN-adviseur Margreet Xavier komt in haar DI-praktijk drie redenen tegen waarom eigen regie vaak niet van de grond komt*. Lees hier wat u kunt doen om die drie obstakels te overwinnen.
Medewerkers die zelf de regie nemen over hun loopbaan en ontwikkeling. Veel werkgevers dromen ervan, slechts bij weinigen gebeurt het ook in de praktijk. Ondanks een enorme groei in de beschikbare individuele budgetten voor duurzame inzetbaarheid (van 750 miljoen in 2015 naar 1,6 miljard in 2018) zegt ruim 60% van de werkgevers dat medewerkers nauwelijks bezig zijn met duurzame inzetbaarheid*. Werkgevers bieden een keur aan faciliteiten aan om duurzame inzetbaarheid (DI) te stimuleren, maar zien tegelijk weinig beweging bij medewerkers.
Mijn stelling: alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Dit blog is een pleidooi voor gelijkwaardige en hechte samenwerking tussen HR en Communicatie in veranderprojecten met grote impact op medewerkers. De vakdisciplines zijn aan elkaar verwant, maar nog te weinig verweven.
Door corona zijn mensen onverwachts op geïmproviseerde werkplekken terechtgekomen en waren zij niet meer op kantoor. De verwachting is dat veel organisaties niet teruggaan naar hoe het was voor corona en het tijd- en plaatsonafhankelijk werken gaan stimuleren. Als dit gebeurt is het aan de leidinggevende om de medewerker niet uit het oog te verliezen en de crisis als een kans te zien. Hoe dit het beste gedaan kan worden, staat in deze blog in vijf stappen beschreven.
De coronapandemie heeft het thuiswerken in een stroomversnelling gebracht en er is geen weg meer terug: onderzoek voorspelt dat het totale percentage werknemers dat dit jaar thuiswerkt wereldwijd gaat verdubbelen. Hiermee is één ding zeker: decennia oude planningsprocessen voor personeel zullen niet langer werken. Scenarioplanning stelt HR-leiders in staat om verschillende wat-als scenario's te modelleren op basis van een reeks mogelijke uitkomsten.
Bij Woonstad Rotterdam zijn we actief bezig met diversiteit en inclusie, ook op gebied van gender. Ik praat liever over gelijke kansen in plaats van over specifiek ondersteunen van vrouwen. Het gaat erom dat iedereen ertoe doet, dat we onszelf mogen zijn en je talenten worden benut. Dit gaat voorbij gender. Maar ik kan niet ontkennen dat vrouwen nog steeds uitdagingen op de arbeidsmarkt hebben. Hier zijn we ons bij Woonstad ook bewust van.
Uit de vele onderzoeken die zijn gedaan, blijkt dat een groot deel van de medewerkers een hybride vorm van werken – een combinatie van op kantoor werken en thuiswerken – ziet zitten. Dat geeft organisaties nieuwe uitdagingen. Zeker organisaties die al bezig zijn met veranderen en dus duidelijke veranderambities hebben. Vooral voor HR, Communicatie en leidinggevenden. Lees onze 7 tips.
De traditionele gesprekscyclus past overduidelijk niet meer in deze tijd. In veel organisaties is het tijdens de pandemie chaos, medewerkers krijgen dan maar dezelfde ratings of beoordelingsrondes worden helemaal geannuleerd. Zo noteerde het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup eind augustus in een rapport waaruit de sterke noodzaak bleek van verandering in performance management. Maar ook wanneer covid-19 achter ons ligt, zal die ontwikkeling doorgaan.
Gedrag van iedereen die er werkt, is de meest bepalende factor van de identiteit en de cultuur van de organisatie. Soms ligt dat wat wordt verwacht van medewerkers om de ambitie van de organisatie te realiseren, ver weg van de huidige situatie en is een gedragsverandering nodig. Veel organisaties zijn op dit moment actief aan het nadenken over waarden en gedrag. Dat is niet gek want ze vormen de basis van wat medewerkers met elkaar delen: ook in corona-tijden. Of misschien wel: juist in corona-tijden.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling