Een positieve organisatiecultuur bestaat uit vier elementen. Deze vier elementen versterken elkaar. Je kunt ze ontwikkelen met gerichte teamsessies en interventies. In deze blog bespreekt consultant organisatiecultuur en positief leiderschap Marcella Bremer het 3e element Verbinding en samenwerken en geeft ze voorbeelden en oefeningen.
Een positieve organisatiecultuur bestaat uit vier elementen. Deze vier elementen versterken elkaar. Je kunt ze ontwikkelen met gerichte teamsessies en interventies. In deze blog introduceert consultant organisatiecultuur en positief leiderschap Marcella Bremer het concept Positieve cultuur en geeft ze voorbeelden en oefeningen voor element 1: positief denken en doen.
Voor de bedrijfstop zijn de organisatiedoelstellingen meestal zo klaar als een klontje. Minder helder is vaak hoe deze doelstellingen vertaald worden naar uitvoerbare doelstellingen waar elke medewerker mee aan de slag kan. Senior managers communiceren de visie niet altijd even effectief naar de teams onder hen, waardoor medewerkers en teams richting missen en niet weten aan welk groter doel zij bijdragen.
De coronacrisis vraagt improvisatie en innovatievermogen van mensen in organisaties. Daardoor biedt het een goede gelegenheid om de wendbaarheid van de organisatie te onderzoeken. Dan gaat het niet enkel om de middelen waarmee is ingespeeld op de ontwikkelingen. Belangrijker is het om te kijken naar de effectiviteit van de maatregelen. De bevindingen uit een onderzoek onder HR-professionals.
Monitoren van werknemers – big brother op het werk?! Hoe ver strekken de mogelijkheden eigenlijk om te controleren wat werknemers thuis uitvoeren en hoeveel werk zij verzetten?
Legitiem grasduinen in e-mails van werknemers kan verrassingen opleveren, zoals seksueel intimiderende teksten. Maar e-mails doorzoeken van de werknemers: kan het of kan het niet?
Corruptiezaken die civielrechtelijk worden aangepakt, komen zelden in de aandacht van de media. Een uitleg hoe deze aanpak werkt.
Aan het begin van 2022 een belangrijke aanwijzing voor werkgevers van de Kantonrechter Utrecht: zorg voor een duidelijk e-mail- en internetprotocol, waarin de werknemer wordt geïnformeerd over mogelijke monitoring van zijn e-mail.
Een goed geïmplementeerde 'People Strategy' kan helpen om een organisatie te laten groeien en de activiteiten naar een hoger niveau te tillen.
Aan een fusie, afsplitsing of overname zijn veel juridische, organisatorische en fiscale gevolgen verbonden. Hierbij betrekt u dan ook expertise. De praktijk laat echter zien dan de impact op de Sociale Zekerheidsregelingen door zowel de ondernemer als de betrokken expert over het hoofd wordt gezien.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling