Reorganisaties, koerswijzigingen en andere ontwikkelingen, organisaties zijn anno 2016 continu in beweging. Dit heeft voortdurend gevolgen voor het werk van medewerkers. Toch is hét instrument om naar medewerkers te luisteren - het medewerkertevredenheidsonderzoek of MTO - de afgelopen jaren amper aangepast door organisaties.
Veel Nederlandse leidinggevenden zijn trots op hun leiderschapscapaciteiten. Uit recent onderzoek van het tijdschrift Management Team blijkt dat ze hun leiderschapsstijl beoordelen als benaderbaar, mensgericht, stimulerend, ruimte gevend en inspirerend. Klinkt goed, toch? Er is alleen één probleem. Volgens medewerkers is de leidinggevende juist afstandelijk en directief. In dit stuk zal er besproken worden wat managers juist wel maar ook wat ze vooral niet meer moeten doen.
In ons bedrijf houden wij nog steeds elk jaar beoordelingsgesprekken. Managers hebben er hekel aan, het kost hen veel tijd, medewerkers hebben er hekel aan, ze vinden het doorgaans demotiverend. Moeten we stoppen of moeten we onze managers beter leren beoordelen en coachen? Wat vindt u?
Dat volwassen hersenen volgroeid zijn, betekent niet dat ze nooit meer veranderen. Op latere leeftijd kunnen er nog nieuwe zenuwcellen bij komen. En als gevolg vandoor leren en training kunnen tussen zenuwcellen nieuwe verbindingen gemaakt worden en anderen verstevigd. Maar hoe zorg je er voor dat je brein gemakkelijk verbindingen blijft maken?
Het is dinsdagochtend en de vergadering over het optimaliseren van het recruitmentproces is nog geen 10 minuten van start, of hij verzandt al in een oeverloze discussie over details. Dit keer is de vraag of vacatures nu wel of niet op Linkedin moeten worden geplaatst de boosdoener.
LinkedIn in Californië zocht naar nieuwe manieren om de betrokkenheid van haar medewerkers te verhogen. Met behulp van een HR Hackathon liet zij de volgende generatie werknemers hiervoor ideeën bedenken.
5 tips voor een gedegen oplossing van functioneringsproblemen.
Is het organogram of organigram? Zou er één HRM'er in Nederland rondlopen die daar nog nooit een discussie over heeft gevoerd? Ondanks de twijfel over de schrijfwijze, geeft het beroemde harkjesschema velen nog steeds houvast. Want wie wil er nou niet in één oogopslag overzicht over de hele organisatie?
Mijn eerste reactie bij het teruglezen van de titel is. Wiens verantwoordelijkheid is dat? Moeten we nu echt als werkgever die moeders leren hoe ze werk en privé goed kunnen afstemmen?
‘Mensen zijn het belangrijkste kapitaal van onze organisatie’. Een veelgehoord credo. Want zonder mensen en zonder hun inzet is er geen product of dienst en is er dus geen omzet. In de praktijk pakt dit vaak anders uit. Managers nemen beslissingen op basis van financiële, commerciële en operationele analyses. De impact op mensen komt vaak op het tweede plan. Hoe komt dat dan? Voelt vooral HR zich verantwoordelijk voor de mensen in de organisatie? Wij geloven van niet.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling