In Harderwijk opende KwikFit recent een vernieuwd opleidingscentrum. Het is tevens de officiële introductie van een nieuwe manier van leren en ontwikkelen waar de autoserviceketen al een half jaar achter de schermen mee bezig was. Zowel het product, de klant als medewerker vragen daarom, vertelt Head L&D Richard ten Damme.

De KwikFit Academy leidt monteurs en serviceadviseurs op tot specialisten in zowel auto-als fietsonderhoud. De laatste tak heeft een boost gekregen met de komst van de e-bike. En de toename van elektrische auto’s vraagt ook om andere kennis en vaardigheden van een monteur.

Het product verandert dus en dat heeft opleidingsdeskundige Richard ten Damme zien gebeuren in de drie jaar dat hij bij KwikFit werkt. “Ik zoek altijd oplossingen vanuit bedrijfsvraagstukken”, licht hij zijn werkwijze toe.

Ook speelt de vraag van eigen medewerkers naar een passend carrièrepad mee in de transformatie

“Toen ik hier kwam was er al een academy, met voor 90 procent vaktechnische opleidingen. Die hadden vooral het handwerk tot doel, leren sleutelen. Maar de markt verandert en gaat meer richting e-mobility. Het product wordt veel digitaler. Dat betekent minder sleutelen en meer werken met systemen en het uitlezen van data. Dat vereist dus ook een andere vorm van trainen.”

Profiel klant en carrièrepad medewerker

Daarnaast is het profiel van de klant veranderd, aldus Ten Damme. “Het aandeel private leaseauto’s is sterk gestegen en er is een algemene tendens van bezit naar mobiliteit en het gebruik van vervoersmiddelen. De klant wil de auto zo snel mogelijk weer gebruiken. Dus het is van belang dat onze medewerkers goed contact hebben met de bestuurder van de auto. Die wil precies weten wanneer hij weer kan doorrijden en is minder geïnteresseerd in wat er precies is gebeurd.”

Ook speelt de vraag van eigen medewerkers naar een passend carrièrepad mee in de transformatie. “We willen niet alleen basisvaardigheden bijbrengen, maar ook doorgroeimogelijkheden bieden met aanvullende trainingen. Hiermee bieden we kansen aan starters, studenten en een grote groep medewerkers met een uiteenlopend profiel.”

E-learning

In de trainingen ligt nu ook de nadruk op persoonlijke ontwikkeling en sociale vaardigheden om aan te sluiten bij de servicebehoeften van klanten. Terwijl bij KwikFit van nature de techniek centraal stond. “Het is een combi geworden van technische vaardigheden en gedrag, en dan veel digitaler.”

Zowel voor het omgaan met het nieuwe product van e-bikes en elektrische auto’s als voor het contact met de ‘nieuwe klant’, heeft KwikFit voor het voltallige personeel regelmatig relevante cursussen en trainingen. Daarbij worden korte e-learnings gebruikt via digitale platformen. Die vervangen de grote klaslokalen van weleer. “Medewerkers kunnen zich bijvoorbeeld voorbereiden op de APK- of Airco-opleiding door een online training. Ook zijn er modules over veilig werken die op iedereen binnen KwikFit van toepassing zijn.”

Maatschappelijke meerwaarde

Samen met opleiders Yonder uit Tilburg en NexTechnician uit Amsterdam is KwikFit ook een opleiding service adviseur voor assistent-filiaalmanagers gestart. Hierin doen de deelnemers kennis en vaardigheden op om de klant goed te kunnen bedienen. Dit diploma heeft volgens Ten Damme een maatschappelijke meerwaarde omdat deze medewerkers bij eventueel vertrek dit op een hoger niveau doen dan toen zij binnenkwamen.

Met onze fietsopleiding bieden we een oplossing voor het tekort aan vakbekwame fietsmonteurs en zijn daarmee van toegevoegde waarde voor de arbeidsmarkt

Datzelfde geldt voor de fietsreparateurs die de nieuwe opleiding tot fietsmonteur volgen. Dit erkende opleidingstraject heeft KwikFit samen met Tweewieler Academy en Innovam ontwikkeld. De monteurs die vooral vakbekwaam waren in het sleutelen worden opgeleid tot gediplomeerde e-bike monteurs van de toekomst. “Veel reparateurs hebben het werk van hun vaders geleerd en ontberen vaak een diploma. Met onze fietsopleiding bieden we een oplossing voor het tekort aan vakbekwame fietsmonteurs en zijn daarmee van toegevoegde waarde voor de arbeidsmarkt. Daarnaast geeft het diploma nieuwe loopbaanmogelijkheden voor bestaande medewerkers die willen overstappen van auto- naar fietsreparaties.”

Vlnr voor: Nahid Rezwani, directeur bij Innovam en Richard ten Damme, Head Learning & development bij KwikFit.

Vlnr achter: Yvo van Rotterdam, projectleider Tweewieler Academy en John Altena, technisch trainer bike bij KwikFit.

Het goede gesprek voeren

De laptop dichtklappen aan het einde van de cursusdag in plaats van de handen van kruipolie te reinigen. Het is een omschakeling, beseft Ten Damme, maar wel een die het overgrote deel van de medewerkers graag ervaart.

Het gebeurt allemaal in het drie weken geleden geopende vernieuwde opleidingscentrum. Naast de speciale trainingsruimtes voor reparaties aan e-bikes en accu’s voor elektrische auto’s bestaat de KwikFit Academy uit zes moderne theorielokalen en een ruimte voor opnames van instructievideo’s voor trainingen op het eigen e-learningplatform. Wat niet is veranderd zijn de twee garages voor praktijktrainingen met tien verschillende trainingsauto’s, want sleutelen is nog steeds onderdeel van het vak.

Deze verandering vraagt ook om realiteitszin van de medewerker

Veel medewerkers zijn lang in dienst bij KwikFit en de meerderheid van hen omarmt het nieuwe leren, stelt Ten Damme vast. “Een leven lang leren is echt van toepassing en zij zijn er blij mee.” Over de spaarzame afhakers zegt hij: “Daar moet je goed over in gesprek met ze. Deze verandering vraagt ook om realiteitszin van de medewerker. Als een veertiger stelt dat leren iets van vroeger is, dan moeten we hem erop wijzen dat hij nog 27 jaar tot zijn pensioen moet. Dat kan niet zonder leren en ontwikkelen. Dus moet je daar samen het goede gesprek over voeren.”

Persoonlijke aandacht

In de trainingsruimtes van de vernieuwde academy volgen ook zo’n tweehonderd mbo-studenten onderdelen van hun meerjarige opleiding tot automonteur. Ook zij krijgen een digitaler en persoonlijker lespakket. “Ze zijn nu een half jaar met de opleiding bezig en ik hoor veel enthousiasme. Docenten zeggen nu meer betrokken te zijn bij de leerlingen. Ze treffen elkaar ook tijdens de lunch.  De nieuwe manier is dus én digitaler én persoonlijker.”

Dat komt ook door de omgeving. “Het is veel aangenamer geworden. Zo is er een mooie lunchruimte, met een door ons verzorgde lunch. Leren moet ook leuk zijn. We willen de leerlingen een fijne dag bezorgen. En we hebben de mogelijkheid om extra persoonlijke aandacht te bieden. Zo hebben we een eigen groep van vier techniektrainers. Van instructeur zijn we gegaan naar begeleider van het leren.”

Medewerkers willen verder komen en dat moet je faciliteren

Richard ten Damme wil de ingezette weg voortzetten en borgen. “We zijn hier nu een half jaar mee bezig en beschouwen het als een continuüm. ik zie er al beweging in komen.” Strategisch gezien geldt voor de medewerker hetzelfde als wat voor de klant geldt, concludeert hij: “Zij willen verder komen en dat moet je faciliteren.”

LEES OOK: Medewerkers verdienen een performancecultuur