Logo
  • Blog
  • 8 juni 2017

Mobiliteit 3.0: van mobiliteitscentrum naar careerservicecentre

De meeste medewerkers associëren een mobiliteitscentrum met uitstroom, outplacement en disfunctioneren. Niet echt the place to be en niet goed voor je imago en carrière als professional. Die beeldvorming kan/moet 180 graden om naar the place to be voor professionals met ambitie.

De war for talent, de millennium-generatie, levensfasebewust HR-beleid en de invloed van ICT hebben grote impact op mobiliteit en loopbaanontwikkeling. Van HR wordt verwacht dat zij het proces van begeleiding en ontwikkeling van medewerkers optimaal faciliteren. Bij mobiliteit gaat het niet langer alleen om de begeleiding van disfunctionerende of overbodige professionals op weg naar de uitgang. Maar vooral om de ontwikkeling van een beleid waarmee professionals 24/7 worden begeleid in hun ontwikkeling. Een beleid gericht op professionals die hun loopbaan serieus nemen en begeleiding wensen om op de juiste plaats, met de juiste profilering en performance van klantwaarde te zijn.

Paradigmashift

Een mobiliteitscentrum zou een  organisatie onderdeel in transitie moeten zijn naar meer wendbaarheid, veerkracht, bevlogenheid en vitaliteit. Een careerdevelopment centre dat medewerkers in transitie (instroom doorstroom en uitstroom) begeleidt bij het verkrijgen van IRIS:

  • Inzicht op arbeidspotentieel, arbeidsperspectief
  • Richting geeft op arbeidskansen intern /extern
  • Inspireert tot het maken van loopbaankeuzes voor meer vitaliteit, werkbeleving en performance.
  • Support naar de juiste werkplek met groeimogelijkheden van talenten voor het gewenste ‘jippie-gevoel’.

Een careerdevelopmentcentre is  een ingang naar meerdere uitgangen. Bijvoorbeeld naar:

  • werving en selectie
  • opleidingen en trainingen
  • intervisie en chatportals
  • werkervaringplaats en/of snuffelstage

Waarom deze beweging?

  • Goed werkgeverschap
  • Corporate indentity
  • Employee branding
  • Performance management
  • Voorkomen van schadelast in imago, continuïteit kwaliteit of uitval.

Van mobiliteitscentrum naar careerservicecentre

The place to be voor talentbegeleiding op alle fronten in iedere fase van je carrière.

VanNaar
• Mobiliteitscentra• Career Development Centre
• Stand a lone• Omnichannel dienstverlening
• Aanbod gericht• Klantvraag dienend en volgend
• Adviserend• Activerend en volgend chatbod, CRM en push berichten
• Persoonlijke gespreksvoering• Digitale dienstverlening e-mail, Portal, App
• Gericht op uitstroom outplacement• Instroom, doorstroom en uitstroom End to End
• Negatieve associaties van dropouts• Place to be voor talentbegeleiding
• Geen duidelijke plaats in organisatie• Platform waar andere bedrijfsonderdelen zoals W&S, L&D, Performancemanagement een onderdeel van zijn
• 1 adviseur voor 1 kandidaat• SSC voor elke loopbaanvraag een expert
• Adviseur weet het• Kandidaat weet het, zelfsturing
• Mobiliteitsmedewerker• Transitiebegeleider
• Diverse losse spellen, testen en tools• Portal waarbij klant zelfstandig kan 'shoppen' eventueel met transitiebudget

 

Tijdens de ‘Boostcamp Toekomstgericht mobiliteitsbeleid maken’ krijgt u de handvatten om medewerkers te verbinden, te versterken en (indien nodig) te onthechten.

 

Producttips