
Met de komst van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) is het vergroten van pensioenbewustzijn belangrijker dan ooit. De regie over het eigen pensioen komt hierdoor namelijk nog meer bij de werknemers te liggen. Zij moeten zelf in actie komen om keuzes voor hun pensioen te maken.
Anne Marjet van Vliet is consultant pensioen communicatie bij a.s.r. en ondersteunt werkgevers bij duidelijke en effectieve pensioencommunicatie. “Werknemers horen in de media regelmatig over de Wtp”, vertelt Anne Marjet. “Speel daar als werkgever op in en leg uit wat er voor hen verandert en welke pensioenkeuzes ze hebben. Communiceer ook duidelijk welke keuzes je als werkgever maakt om voor 2028 te voldoen aan de Wtp.”
Begeleiden en activeren
Pensioen is een van de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar dan is het wel van belang dat je werknemers weten wát er voor ze is geregeld. Daarin wil je ze begeleiden en activeren. Maar hoe voorkom je dat je werknemers overspoelt of juist te weinig informatie geeft?
Anne Marjet: “Bij a.s.r. ondersteunen we de werkgever daarbij. Eerst leggen we de basis: wat houdt de pensioenregeling in? Hoe beleggen we? Waarvoor ben je verzekerd? Hoe en waar kun je keuzes maken? Daarna kijken we of werknemers behoefte hebben aan meer verdieping en op welk thema.”
Webinar
Een goede basis leg je bijvoorbeeld door een webinar. “Een webinar kun je later terugkijken, dus dan zijn ook nieuwe werknemers op de hoogte. Daarnaast bezoeken we vaak bedrijven om presentaties en interactieve workshops over pensioengerelateerde onderwerpen te geven. Dit maakt het voor werknemers persoonlijk en tastbaar. En ook voor mij is het waardevol. Ik heb hierdoor direct contact met onze deelnemers, de mensen waar we dit allemaal voor doen.”
Luisteren naar behoeftes
Volgens Anne Marjet begint een gesprek over pensioen met luisteren naar behoeftes van werknemers. “Na bijvoorbeeld een webinar krijgen we bij de evaluatie gerichte feedback. Hierin kunnen zij aangeven of er eventuele behoeftes of wensen zijn. Als werknemers over een thema een verdiepingsslag wensen, dan kunnen wij hier invulling aan geven en ze meer informatie geven. Denk hierbij aan een workshop met pensioen gaan of een masterclass beleggen.”
Hoe a.s.r. ondersteunt
“Pensioencommunicatie is altijd een samenwerking tussen de werkgever, de eventuele financieel adviseur en a.s.r.,” aldus Anne Marjet. “Als pensioenuitvoerder heeft a.s.r. veel wettelijke communicatieverplichtingen. Daarnaast bieden wij aanvullende dienstverlening aan waarin wij de werkgever kunnen ondersteunen.”
Pensioencommunicatie per doelgroep
Daarbij houdt Anne Marjet rekening met het type organisatie, het personeelsbestand en de wensen van de werkgever. “Bij een bedrijf met jongere werknemers organiseren we meestal meer interactieve activiteiten. Bijvoorbeeld lunch & learn-sessies, een pubquiz of een presentatie over beleggingskeuzes bij pensioen opbouwen. Voor werknemers die dichter bij de pensioenleeftijd zitten, organiseren we een workshop over de pensioenkeuzes voor en na de pensioendatum. Daarbij hebben we voor elke doelgroep een presentatievorm.”
De expert
Anne Marjet van Vliet werkt als consultant pensioen communicatie bij a.s.r. en ondersteunt bedrijven met hun pensioencommunicatie naar werknemers. Zij schrijft communicatieplannen en organiseert informatiesessies online én op locatie bij werkgevers.
Pensioen van a.s.r. mét a.s.r. Vitality
Bij een pensioen van a.s.r. krijgen werknemers óók a.s.r. Vitality. Zo worden je werknemers nu beloond door te wandelen, zodat ze later financieel fit én vitaal van hun pensioen genieten. En altijd draag je bij aan een vitaler Nederland.