De CNV Bedrijvenbond wil dat werkgevers en werknemers geld storten in een fonds dat in slechte tijden kan worden gebruikt om werkgelegenheid te behouden. In nieuwe cao’s moeten afspraken gemaakt worden over zo’n werkfonds.
Mensen met een onvolledige AOW-opbouw krijgen langer de tijd om te beslissen of zij dit tekort uit eigen middelen willen aanvullen. Dit kan met de zogenoemde inkoopregeling. Zo kan extra AOW ingekocht worden, wat later recht geeft op een volledige AOW-pensioen.
Het CNV wil dat er een keurmerk voor pensioenen komt. Op dit moment bestaat er nog geen instrument om pensioenen met elkaar te vergelijken.
Als u bij het Uitvoeringsinstituut UWV deeltijd-WW aanvraagt, hoeft u de aanvraag niet te laten vergezellen van een accountantsverklaring. Het UWV heeft deze niet nodig voor de toetsing van de aanvraag.
De bonden CNV en FNV hebben het kort geding over de invoering het alles-in-één-loon vrijdag verloren. Albert Heijn mag parttimers voortaan een uurloon betalen waarin onder meer het vakantiegeld al is inbegrepen.
Juristen menen dat in sommige gevallen werknemers in hun proeftijd recht op een vergoeding hebben. Jurist Ganeshi meldt dat op het online juristenkantoor Belontslaglijn.nl. Volgens hem laten werknemers zich afschrikken door de officiële formulering dat hun contract in de proeftijd zonder opgave van reden kan worden ontbonden.
Door de kredietcrisis zien veel organisaties zich genoodzaakt te reorganiseren. Door u tijdig voor te bereiden, ontwijkt u niet alleen de valkuilen maar creëert u ook kansen.
Sinds 2004 zijn ruim dertienduizend buitenlanders in Nederland aan het werk gegaan, dankzij de speciale regeling voor hoogopgeleide migranten. Dat meldt de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND).
De overgrote meerderheid van de bedrijven ziet weinig in arbeidstijdverkorting. Ze verwachten meer van het ontslaan van tijdelijk personeel, volgens een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Nederlanders zijn, anders dan de rest van Europa, verwend en kieskeurig als het om reistijd gaat. Meer dan de helft van de Europese werknemers wil best meer dan twee uur reizen voor hun baan. De meeste Nederlanders daarentegen, weigeren dat. Zelfs een droombaan zou ze niet over de streep trekken. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek van Stepstone.