De Tweede Kamer heeft van staatsecretaris Wiebes van Financiën schriftelijk antwoord gekregen op vragen en opmerkingen over het wetsvoorstel t.b.v. van het vervangen van de VAR door de Beschikking geen loonheffingen (BGL).
Per 1 januari 2015 worden de AOW, Anw, WW, WIA, WAO, ZW, TW, Wajong, Participatiewet (voorheen WWB), IOAW en IOAZ aangepast als gevolg van de stijging van het wettelijk minimumloon per 1 januari 2015. Dit komt doordat deze uitkeringen gekoppeld zijn aan het wettelijk minimumloon. Het minimumloon stijgt per 1 januari a.s. van € 1.495,20 naar € 1.501,80 bruto per maand.
Het kabinet vereenvoudigt de beslagvrije voet en verbreedt het beslagregister. Met deze maatregelen wordt het bestaansminimum van mensen met een laag inkomen beter beschermt, zodat zij niet in de schulden raken of hun schulden verergeren.
Werkzoekenden geven de voorkeur aan een baan met flexibel af te spreken begin- en eindtijden. 41 Procent kiest het liefst voor variabele werktijden. Dat wil zeggen dat men een speling heeft van ongeveer anderhalf uur om te bepalen wanneer hij of zij begint en eindigt. Slechts een kwart van de respondenten geeft juist de voorkeur aan vaste werktijden (27 procent). De rest wil zijn werktijden volledig zelf in kunnen delen of heeft geen voorkeur.
Doordat de wetgeving lang onduidelijk was, hebben veel bedrijven nog geen oplossing voor de problematiek van de werknemers met inkomens boven € 100.000. 1 januari 2015 komt nu heel dichtbij en het nabestaandenpensioen zou zelfs tot wel 40% lager kunnen uitvallen, als één van deze werknemers bijvoorbeeld op 2 januari zou overlijden.
De Eerste Kamer heeft unaniem ingestemd met het wetsvoorstel Modernisering regelingen voor verlof en arbeidstijden van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De meeste maatregelen gaan vanaf 1 januari 2015 gelden.
De Tweede Kamer heeft van staatssecretaris Wiebes van Financiën schriftelijk antwoord gekregen op de vragen van Kamerlid Omtzigt over de pensioenmaximering op 100.000 euro en de verlaging van de pensioenopbouw. De antwoorden verduidelijken de glijclausule, het maximaal pensioengevend loon en de pensioenmaximering bij twee dienstverbanden.
Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) heeft vrijdag in Nieuwspoort de wet gepresenteerd die een einde moet maken aan schijnconstructies. De Raad van State is kritisch.
Niet alleen de werkgever, maar ook de opdrachtgever wordt verantwoordelijk voor het betalen van het cao-loon. Bij ernstige onderbetaling kan een werknemer na zes maanden de hoofdopdrachtgever aansprakelijk stellen. Deze zogenoemde ketenaansprakelijkheid voor loon is een van de maatregelen uit de Wet aanpak schijnconstructies (WAS) die minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer steunt het wetsvoorstel van staatssecretaris Jetta Klijnsma (Sociale Zaken) om bedrijven een boete te geven als ze te weinig arbeidsgehandicapten in dienst hebben. Wel kijkt Kleinsma op verzoek van de kamer nog of er in plaats van met een boete met een beloning moet worden gewerkt.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.