Mensen kiezen steeds bewuster voor een werkgever waarin ze zichzelf herkennen en die nastreeft wat zijzelf nastreven. Een organisatie die eerlijk schetst hoe het is om daar te werken is de Nederlandse digitale kiosk Blendle. Het ontwikkelde het Blendle’s Employee Handbook: een levend document waarin alles te vinden is over werken bij Blendle. Ook schreven alle leidinggevenden, waaronder oprichter Alexander Klöpping, een personal user guide.
Medewerkers bepalen het succes van jouw organisatie. En dus is het bewust en structureel investeren in een optimale employee experience en in de gehele employee journey van cruciaal belang. Maar hoe zorg je ervoor dat het juiste en vaak schaarse talent voor jou kiest? Dat medewerkers met passie bijdragen aan de ambities van jouw organisatie? En oud-medewerkers nog steeds fan zijn? In deze blog ga ik in vogelvlucht door de drie fases van de employee journey en de belangrijkste contactmomenten die daarbij horen.
Enige tijd geleden heb ik bovenstaande vraag gesteld op social media en de reacties waren niet altijd positief. Een aantal van de vrouwen moesten kolven in een omgeving die niet altijd hygiënisch was, zoals op de wc, in het schoonmaakhok. Dit zijn zombie-achtige omgevingen die ervoor kunnen zorgen dat vrouwen stoppen met kolven op het werk of überhaupt stoppen met kolven.
Het Wetsvoorstel Arbeidsmarkt in balans is afgelopen week behandeld in de Eerste Kamer. De Eerste Kamer uitte kritiek op het wetsvoorstel, met name op de wijzigingen omtrent payrolling, het ontslagrecht en de ketenregeling. Ook zijn er twee moties ingediend. Op 28 mei as. wordt gestemd over het wetsvoorstel en de moties die zijn ingediend.
Wanneer je verschillende mensen binnen een bedrijf de vraag stelt of zij willen dat het bedrijf waarvoor zij werken groeit, zal hun antwoord meestal positief zijn. Vaak wordt groei bekeken vanuit het perspectief van een hogere nettowinst. Al wordt er in Nederland ook steeds meer belang gehecht aan factoren als werkgeluk en een open bedrijfscultuur. Hoe je het ook bekijkt, om te kunnen groeien moet een bedrijf in staat zijn om te veranderen. Transformeren. Aanpassen. Dit vergeten we nog wel eens. En veranderen is zelden makkelijk.
De rechter in Amsterdam oordeelde eerder dat de overeenkomst tussen de bezorger en Deliveroo niet als arbeidsovereenkomst aangemerkt dient te worden. Op 15 januari 2019 oordeelt de rechtbank Amsterdam echter dat wél sprake is van een arbeidsovereenkomst. Wat zijn de overwegingen van deze rechter?
In tijden van hoogconjunctuur is het niet altijd makkelijk om als werkgever de juiste focus op het totale werknemersbestand te behouden. In de flow van ‘getting te job done’ bestaat het risico dat organisaties vervallen in kortetermijndenken en zich blindstaren op het binnenhalen van die ene specifieke kandidaat.
‘We leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk’. Deze leus van transitiedeskundige Jan Rotmans lijkt gezien de enorme technologische revolutie die woedt steeds meer waarheid te worden.
Een organisatieverandering doorvoeren staat niet los van persoonlijke ontwikkeling van de mensen die het betreft. Klinkt volstrekt logisch, maar in de praktijk worden de medewerkers van een organisatie nog wel eens vergeten tijdens een transitieproces...
Slechte dagen op het werk komen relatief vaak voor: bijna 1 op de 5 werknemers geeft aan elke of bijna elke dag een slechte dag te hebben. En maar liefst 63% heeft minimaal eens per week een slechte dag!
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling