Veranderinitiatieven worden vaak op een mechanische manier aangepakt en top-down opgelegd. Hierdoor wordt het initiatief van medewerkers onbedoeld aan banden gelegd. Hoe kun je dit voorkomen?
Het is altijd al lastig geweest om de generatiekloof op de werkvloer te overbruggen, maar millennials vormen misschien wel de grootste uitdaging tot nu toe. Voor managers die er alles aan doen de hiërarchische ladder te beklimmen, is het vaak lastig te begrijpen dat millennials niet dezelfde ambities hebben als zij. Het is te kort door de bocht dat te wijten aan luiheid of gebrek aan ambitie.
Medewerkers die iedere dag met plezier naar hun werk gaan, zich thuis voelen in de organisatie, hun talenten volop kunnen benutten en bij vertrek ambassadeur blijven van de organisatie. Steeds meer organisaties investeren in het werkgeluk van hun medewerkers omdat dit veel kan opleveren. Denk aan hogere productiviteit, minder verzuim, behoud en het aantrekken van talent. Een nieuwe trend binnen HR die hieraan bijdraagt, overgevlogen uit de marketingwereld, is Employee Experience met daaraan gekoppeld ‘Employee Journey’ en ‘Voice of the Employee’.
Een veel gehoorde term binnen het arbeidsrecht de laatste tijd is ‘platformarbeid’. Maar wat wordt nu precies verstaan onder platformarbeid? En hoe moet deze vorm van arbeid worden gekwalificeerd? Gaat het om zelfstandigen? Of zijn het werknemers? En wie is dan de werkgever? Hoe gaan andere landen in Europa om met platformwerk? En ten slotte: wat zijn de te verwachten gevolgen van deze vorm arbeid voor de toekomst?
De strijd om toptalent neemt steeds meer toe en dus kan een sterk employee benefits programma de doorslaggevende factor zijn in het succesvol aannemen en vasthouden van nieuwe talenten. Met name millennials verwachten meer van hun werkgever dan vorige generaties. Maar in plaats van een standaard one size fits all-pakket, hebben millennials het wat, wanneer en hoe het liefst zelf in de hand.
De zomer is duidelijk begonnen: de temperaturen stegen eind juni naar tropisch. De komende maanden kunnen we vast nog meer hete dagen verwachten. Wat doen die hoge temperaturen met het welbevinden van je medewerkers? En hoe houd je de werkomgeving ook binnen comfortabel als buiten de mussen van het dak vallen?
Bedrijven maken zich steeds meer hard voor een match in bedrijfscultuur en persoonlijkheid van nieuwe werknemers. Wat vindt de Nederlandse werknemer? Zitten zij samen met hun vrienden op kantoor, of zijn ze hun collega’s stiekem liever kwijt dan rijk? En wat maakt dat collega’s wel of niet goed samenwerken?
De laatste indruk die je als organisatie maakt, heeft gevolgen voor hoe oud- medewerkers terugkijken op jouw organisatie en op de periode dat ze bij jou in dienst waren. Zo heeft Google Xoogler opgericht voor ex-Googlers en worden vertrekkende Traffic Builders geroast. In deze blog neem ik je mee in fase 3 van de employee journey: uitstroom. Over het belang van een goede offboarding.
Het behoud van talenten is minstens zo belangrijk als het aantrekken van nieuwe medewerkers. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers met plezier naar hun werk komen en bij je blijven? In deze blog neem ik je mee in fase 2 van de employee journey: werken bij de organisatie. Met voorbeelden van Tony’s Chocolonely en VodafoneZiggo.
De talenten die jij zoekt, kunnen kiezen uit zo’n 262 duizend openstaande vacatures. En de verwachting is dat dit aantal nog verder toeneemt. Een onderscheidend werkgeversmerk versterkt de positie van jouw organisatie op de arbeidsmarkt. Daarom verdient employer branding top prioriteit. Wij helpen je alvast op weg met vijf nuttige tips uit de praktijk.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling