Om optimaal gebruik te kunnen maken van de beschikbare loonkostenvoordelen voor je personeel, is het van belang om scherp te hebben wat de achtergrond is van je (nieuwe) medewerkers. Vallen ze in de doelgroep van het loonkostenvoordeel? Als dit zo is, dient er een doelgroepverklaring aangevraagd te worden. Wat dit is en hoe je dit doet, lichten we graag aan je toe.
Als uw (ex-)werknemer het concurrentiebeding overtreedt of dreigt te overtreden, dan wilt u zo snel mogelijk in actie komen om te voorkomen dat de werknemer er met uw kennis en/of klanten vandoor gaat. Twee recente rechterlijke uitspraken maken duidelijk dat u dat ook snel móet doen omdat u anders überhaupt het recht verspeelt nog een beroep op het concurrentiebeding te kúnnen doen. Wacht u te lang, dan oordelen rechters dat u als werkgever kennelijk geen groot belang hecht aan het concurrentiebeding en dat de werknemer er dus op mocht vertrouwen dat het concurrentiebeding niet in de weg staat aan zijn werkzaamheden bij de concurrent of uw relaties.
In de huidige uitzonderlijke coronasituatie zijn er veel bedrijven die werknemers door de lockdown niet kunnen laten werken of veel minder uren kunnen laten maken. Normaal gesproken is het mogelijk om een systeem van plus- en min-uren te hanteren, maar hoe zit dat in deze coronatijd? Kunnen zij van werknemers vragen om al de niet gewerkte uren in te halen?
De Wet werken waar je wilt, dat een recht op thuiswerken zou vastleggen, komt er voorlopig niet. Maar thuiswerken is een blijvertje, óók na de coronacrisis. Wat brengt dat voor Arbo-verplichtingen en risico’s voor aansprakelijkheid met zich voor de werkgever?
We leven in bijzondere tijden die veel van ons vragen. Wat is er nu minimaal nodig voor een reorganisatie? En welke informatie is daarbij onontbeerlijk?
Uit allerlei onderzoeken blijkt dat de meeste reorganisaties mislukken: ze worden te laat ingezet of ze duren te lang. Dan wel kosten ze teveel of zorgen ze voor kwaliteitsverlies en reputatieschade. Dat roept de vraag op, hoe je het dan wel goed kan doen. De Schijf van vijf, ofwel de DO's van reorganisaties.
‘Laat mij/ons (van HR) dat maar even doen…’ HR neemt de leiding, maar…. heeft niets te vertellen, dus wordt achteraf en soms publiekelijk gecorrigeerd. Het gevolg: verlies van vertrouwen in het reorganisatieproces. Het geloof in eigen kunnen wordt aangetast en leidt tot verminderde motivatie bij HR. En, dat terwijl er juist nog zo veel moet gebeuren! Acties moeten vooraf afgestemd zijn, zowel qua inhoud als qua timing. De kans op ‘terugfluiten’ moet zo klein mogelijk zijn. Liever geen VAR-momenten dus…
Reorganisaties zijn momenteel weer aan de orde van de dag. Ze zijn ook niet van vandaag of gisteren. We hebben er al heel wat achter de rug. Toch gaat het meestal mis…, zo horen we achteraf.
Enkele jaren geleden werden er bezuinigingen doorgevoerd bij de belastingdienst. Er vertrokken ruim 5.000 medewerkers met een riante regeling voor vrijwillig vertrek. Veel kennis ging daarmee verloren. Terwijl niet lang daarna de werkzaamheden bij de belastingdienst toenamen; dus werd er een grote wervingscampagne gestart om het ontstane personeelstekort te lijf te gaan.
Dit bericht kwam onlangs naar buiten. En maakte diepe indruk op mij. De leeuwen in Artis, wie is er niet mee opgegroeid? Net als met die pindakaas… Ik kwam er al met mijn ouders. Dus wist ik de leeuwen goed te vinden toen ik mijn eigen kinderen meenam naar Artis. En tegenwoordig, althans pre-corona, ga ik met mijn kleinkinderen. En ook zij zijn zeer geïmponeerd door de koningssoort van de jungle.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.