De aanleiding van het wetsvoorstel Herziening Wet arbeid vreemdelingen is een aanscherping van de Wet. De geplande ingangsdatum van deze herziening is 1 januari 2014. De Eerste Kamer heeft het voorstel op 12 november 2013 aangenomen. Hieronder treft u een aantal belangrijke wijzigingen aan.
Minister Lodewijk Asscher van SZW richt zijn pijlen nu ook op inleners van uitzendkrachten. Niet alleen de werkgever van uitgeleend personeel, maar ook de opdrachtgever wordt aansprakelijk voor het betalen van het cao-loon aan een werknemer.
Veel slachtoffers van arbeidsongevallen en beroepsziekten krijgen geen compensatie voor de financiële schade die ze hebben opgelopen. Ze worden bovendien vaak ‘onheus bejegend en raken dikwijls in een sociaal isolement’. De huidige compensatiepraktijk werkt kortom niet. Dit is een van de conclusies van het proefschrift waarop onderzoeker Wim Eshuis op 4 december promoveert.
Steeds meer voelen organisaties de behoefte om naadloos en transparant informatie te kunnen delen tussen werknemers onderling; of het nu gaat om de zichtbaarheid van doelstellingen van medewerkers op de verschillende organisatieniveaus teneinde de doelen van personen en de organisatie zelf te kunnen stroomlijnen, of om de rapportage van financiële targets. Door een transparante werkwijze weet elke werknemer wat van hem of haar verwacht wordt en wat hij of zij terug kan verwachten. De vraag om meer transparantie is ontstaan door een aantal factoren in het werkveld – niet in de laatste plaats een groeiend inzicht in de voordelen ervan.
Eindelijk! Eindelijk gaat minister Asscher schijnconstructies aanpakken. Zo wordt niet alleen de werkgever, maar ook de opdrachtgever aansprakelijk voor het betalen van het cao-loon aan een werknemer. Op deze manier kunnen opdrachtgevers en aannemers worden aangepakt die weten, of (zouden) moeten weten, dat de werknemer niet voldoende betaald krijgt.
Zes uur ‘s ochtends. De wekker en de kinderen schreeuwen. Op weg naar het werk verspert een vrachtwagen twee rijstroken. File. Een half uur later strompel je het kantoor binnen om hopelijk die strakke deadline van een project te halen, tot een zieke collega roet in het eten gooit. ’s Middags heb je nauwelijks honger en je besluit snel door te werken. Totdat je baas wijst op een aantal fouten die je in de afgelopen maand niet had mogen maken. Na een chaotische avondspits plof je oververmoeid in bed. Maar slapen lukt niet.
HR is verantwoordelijk voor het faciliteren van effectieve en duurzame inzetbaarheid, maar heeft vaak niet de beschikking over middelen om te investeren. Het ontbreken van budget zet HR voor de keuze: accepteren en roeien met de riemen die je hebt of op de barricaden gaan staan en de business overtuigen te investeren in strategische talentplanning.
Om beweging in de arbeidsmarkt te krijgen moeten werkgevers iemand makkelijker kunnen ontslaan en moet de ontslagvergoeding naar beneden. Dit staat in het Sociaal Akkoord. Arbeidsrechtdeskundigen zijn echter van mening dat dit niet zo uitpakt.
Heb jij dat ook? Dat jouw team niet de kwaliteit levert die je van ze verlangt? Voor jou is het klontjes klaar: alles moet perfect in orde zijn. Staat het laatste puntje niet op de i? Dan ga jij net zo lang door tot die punt er wél staat.
Ik heb contact gehad met het secretariaat van de Stichting van de Arbeid. Het is me nog niet gelukt om een van de teamleden van het actieteam te spreken. Naar mijn idee zou een MKB loket een uitkomst zijn als aanspreekpunt voor MKB bedrijven.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.