Ouderwets mannelijk. Bevoogdend. Overcompenserend. Harry Starren, directeur van managementcentrum De Baak (VNO-NCW), is weinig lovend over de wijze waarop veel Nederlandse HRM-afdelingen werken. Hij heeft gelukkig ook positief nieuws: de verandering is ingezet en manifesteert zich de komende jaren in steeds meer organisaties. “We fietsen op vals plat. Vals plat voelt traag, maar als je doorfietst en je stapt af dan zie je dat je al dertig jaar geklommen hebt.”
Hoe aantrekkelijk is ons land als vestigingsplaats voor hoofdkantoren van multinationals? The Boston Consulting Group (BCG) laat voorzichtig alarmbellen rinkelen. Ze waarschuwen in een onderzoeksrapport voor het vertrek van deze hoofdkantoren. Het verval is te stuiten door te kiezen voor clusters van expertise én door meer aandacht te besteden aan HR-zaken.
IKEA Nederland zit midden in de overgang naar een minder gelaagde organisatie onder het motto: Fit For the Future. Werken in afdelingen maakt plaats voor werken in teams. Zo krijgen leidinggevenden meer ruimte voor de ontwikkeling van de medewerkers. “Het HR-beleid ligt volledig in het verlengde van ons groeibeleid.”
De IT- en HR-afdeling hebben meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Beide afdelingen dienen met name interne klanten, die verzoeken indienen, advies vragen of ondersteuning in het oplossen van problemen.
Bedrijven en (overheids)instellingen kunnen subsidie aanvragen voor Duurzame inzetbaarheid via ESF 2014-2020.
Nederlanders willen zelf bepalen waar, wanneer en hoe lang ze werken. Werk en privé moeten volgens de werknemers naadloos in elkaar overlopen, zonder stress en zonder vaste werktijden. Maar wel met alle digitale middelen. Dit bericht De Telegraaf naar aanleiding van een peiling van bureau McKinsey in samenwerking met De Telegraaf.
Onlangs vertelde een recruiter van een niet eens zo heel groot bedrijf mij: 'Ik krijg zoveel reacties dat ik in de even maanden alleen motivaties en CV bekijk van kandidaten die voldoen aan de voorwaarde 'achternaam A t/m K'...en oneven maanden....'
“Als je je mensen centraal stelt, ze er echt bij betrekt en het bedrijf een stukje van hun maakt, dan wórdt het uiteindelijk ook van hun”. Een interview met René Kesselaar, die in de oerconservatieve bouwwereld koos voor een radicaal nieuwe aanpak.
Organisaties die social media als wervingskanaal gebruiken, besteden hier wekelijks meer dan 8 uur tijd aan. De respons op werving via sociale media is bijzonder snel; de meeste kandidaten reageren binnen 24 uur.
De komende 5 jaar neemt de behoefte aan traditionele kantoren alleen maar verder af en zet de opmars van de third workplace en het thuiswerken zich verder voort. Om medewerkers alsnog te verleiden om op kantoor te komen, gaan beleving en bereikbaarheid de doorslag geven.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling