De Verzamelwet Sociale Zaken & Werkgelegenheid 2015 bevat een belangrijke aanpassing ten aanzien van de wachttijd voor de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO). De verkorte wachttijd van vier weken geldt per 1 januari 2015 niet meer voor WAO’ers met een dienstverband.
In organisaties waar puur gefocust wordt op het behalen van korte termijn winst zijn medewerkers veel minder bevlogen. Is er tijd en ruimte om medewerkers mee te laten denken over organisatieverbeteringen, dan schiet de bevlogenheid van medewerkers omhoog.
Let op de was!, Zo nu en dan roept mijn vrouw dit voordat ze weggaat. Ik moet dan de status van het weer in de gaten houden. Neemt dit regenachtige vormen aan, dan haal ik netjes de was binnen om deze aan een rekje verder te laten drogen. Helaas, het komt nogal eens voor dat ik het simpelweg vergeet. Dit valt voor u in de categorie ‘nice to know’ of wellicht ‘no need to know’. Want wat heeft u met mijn was te maken?
WW eigenrisicodragerschap is verplicht voor overheidswerkgevers. Het houdt in dat zij zelf de WW-uitkeringen betalen en verantwoordelijk zijn voor begeleiding van de werkzoekende ex-werknemers bij het vinden van een nieuwe baan. Een behoorlijke kostenpost, maar werkgevers kunnen met gericht beleid die kosten zelf flink terugdringen.
Organisaties zijn steeds vaker onderhevig aan veranderingen. Of deze nu zijn ingegeven door de conjunctuur van de economie, wet- en regelgeving, politieke besluitvorming, een maatschappelijk geluid of kabinetsprogramma’s, de veranderingen doen echter steeds vaker een appel op de wendbaarheid van de organisatie.
Preventie en werken aan duurzame inzetbaarheid zijn belangrijke prioriteiten voor het kabinet. Dit is een verantwoordelijkheid van de werkgever én de werknemer. Het kabinet richt zich op concrete maatregelen die de dienstverlening in de bedrijfsgezondheidszorg en de reguliere zorg moeten verbeteren. De werkgever houdt de regie over het verzuimbeleid en moet preventiebeleid voeren in zijn bedrijf. Helaas krijgt de werkgever hiervoor onvoldoende middelen aldus risicoadviseur en verzekeringsmakelaar Aon.
Een werknemer vordert loondoorbetaling wegens ziekte. De bedrijfsarts oordeelt dat werknemer niet in staat is tot verrichten eigen werk. De werkgever trekt oordeel eigen bedrijfsarts in twijfel, maar vraagt geen second opinion aan. De rechter verwerpt het verweer van werkgever dat werknemer geen deskundigenoordeel UWV heeft overgelegd en wijst loonvordering toe.
Door de WGA-flex en WGA-vast een jaar later samen te voegen, betalen werkgevers in 2016 gemiddeld 30% meer premie aan het UWV dan nodig zou zijn. Dat stelt verzekeringsmakelaar en risico-adviseur Aon op basis van berekeningen naar aanleiding van een brief van minister Asscher. Daarin vraagt hij de Tweede Kamer om uitstel voor de invoering van het hybride stelsel voor de WGA-flex. Werkgevers hebben tot 1 april de tijd om eigenrisicodrager te worden.
Na het debacle met de optoppingsouderdomspensioenexcedentregeling beschikken we vanaf 1 januari 2015 over de mogelijkheid om een fatsoenlijke nettopensioenregeling op te zetten en uit te voeren. De toezichthouders keurden destijds al een dergelijke regeling af vanwege de uitvoeringstechnische complexiteit, terwijl recent nog de parlementaire behandeling zich vooral uitputte in de semantiek van de lijfrente versus pensioen en de uitgebreide voorwaarden van hygiëne waar pensioenfondsen aan moeten voldoen om dergelijke regelingen uit te voeren.
HR-analytics wordt vaak in één adem genoemd met e-HRM systemen en business software die organisaties een schat aan informatie leveren over hun human capital. Maar wat is HR-analytics nu precies en - vooral - wat kun/moet je ermee als HR-professional? 'HR-analytics: Waarde creëren met datagedreven HR-beleid' is het eerste Nederlandse boek dat hier diepgaand op ingaat en HR-professionals handvatten aanreikt voor een praktische aanpak van HR-analytics en implementatie in de eigen organisatie.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling