Alleen al in Nederland zullen de komende 20 jaar maar liefst 2 tot 3 miljoen banen verdwijnen als gevolg van robotisering. Maar welke banen en beroepen worden bedreigd door de robot? Staat uw beroep in deze top 10?
De moderne organisatie is een netwerkorganisatie. Steeds meer mensen werken in organisaties die flexibel zijn. Snel en creatief reageren op vragen uit de markt, op veranderende eisen en wensen van klanten is het motto geworden. Daardoor zijn de structuren van veel organisaties de laatste decennia veranderd en vragen organisaties van medewerkers meer flexibiliteit. Organiseren met talenten van medewerkers staat centraal.
Zelfsturing, wendbare organisaties, flexibele medewerkers. Het hangt al een tijdje boven de markt. Maar wanneer bereikt het een kritische massa? En wat betekent dit voor organisaties, hun medewerkers én HR als we het omslagpunt bereiken? Vijf HRM’ers en één filosoof kijken vooruit.
Organisaties en medewerkers moeten aan de slag met duurzame inzetbaarheid. Organisaties vanwege de mismatch tussen de kwaliteiten van werknemers die ze in dienst hebben en hetgene wat ze als organisatie moeten leveren en vanwege de hoge kosten van uitstroom. Werknemers omdat ‘lifetime employment’ en de ‘zorgende’ werkgever weldra zullen zijn uitgestorven. Anouk van Stipriaan en Guillerm van der Lans van Aon, adviseur risicomanagement, geven tips over hoe dit traject aan te pakken.
Het inzetten van mensen in rollen naast het werken in functies kan op twee manieren. Als eerste kan een medewerker expertise opbouwen door een groeipad. Via dit groeipad kan de medewerker in kennisniveau groeien naar het expertniveau. Indien de organisaties juist experts wendbaar wil inzetten, is het wenselijk om daarvoor een expertrol te bepalen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een afstudeeronderzoek bij de Kamer van Koophandel.
Ook tijdens een periode van arbeidsongeschiktheid kan de werknemer vakantiedagen opnemen. Soms is de bedrijfsarts van oordeel dat de voorgenomen vakantie een negatief effect zal hebben op het re-integratieproces. In dat geval kan de werkgever zijn toestemming onthouden aan het verzoek van de zieke werknemer om vakantiedagen op te nemen. Maar wat als de werknemer dan toch gewoon met vakantie gaat?
Als ze de keuze zouden hebben tussen twee vergelijkbare banen, kiezen professionals wereldwijd eerder voor een bedrijf dat kan aantonen een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Maar liefst 43 procent van de werknemers wereldwijd werkt namelijk liever voor bedrijven die een strategie hebben op het gebied van goede doelen en MVO, dan voor bedrijven die dit niet hebben.
Nieuwe technologieën maken het verzamelen en verwerken van data op de werkplek voor een organisatie steeds eenvoudiger. Het verzamelen van deze persoonsgegevens door de werkgever kan echter op gespannen voet staan met de privacy van een werknemer. Volgens Wilbert Tomesen, vicevoorzitter Autoriteit Persoonsgegevens gaat het erom de balans te vinden met privacy van werknemers als uitgangspunt.
Iedere ondernemer wil tevreden en productiever personeel. Werkgevers bieden dan ook steeds vaker gezondheids- en welzijnsprogramma’s aan om de specifieke gezondheidskwesties bij werknemers aan te pakken. Wat we hierbij zien is dat de werkgever vaak focust op programma’s die niet direct inspelen op de behoeften van de werknemers. Om succesvol te kunnen zijn moeten programma’s echter een afspiegeling zijn van de behoeften van werknemers en moeten ze binnen de cultuur van de organisatie passen.
De top 3 leertrends in organisaties is in oplopende volgorde: 1. meer interne kennisdeling, 2. meer begeleiding/coaching door collega’s en 3. meer eigen initiatief van werknemers. Dat klinkt mooi, maar hoe bereik je dit in de praktijk?
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.