Sinds econoom, socioloog en Nobelprijswinnaar Gary Becker in de jaren zestig de human capital-theorie introduceerde, heeft het denken over waarde-creatie door investeren in menselijk kapitaal een vlucht genomen. Vanaf de jaren negentig domineerde Dave Ulrich het denken over HR en waarde-creatie. Hij verlichtte de HR-wereld met een visie en aanpak om human capital meer strategisch in te zetten. Na zo’n twintig jaar kunnen we constateren dat de verwachtingen vaak maar ten dele zijn waargemaakt.
Deze maand staat in het teken van innovatie. En wel op drie verschillende niveaus: binnen organisaties, specifiek toegepast op functies én binnen HR zelf.
Wij hebben allemaal zo onze heilige huisjes. Jeroen Busscher schopt ze met liefde voor ons om.
Advies over hoe de samenwerking van een team te verbeteren of een nieuw team op te zetten: daar heeft bijna elke HR-professional weleens mee te maken. HR staat dan voor de uitdaging de juiste medewerkers op de meest passende plek te plaatsen of nieuwe medewerkers aan te trekken. Uiteraard met als doelstelling dat alle collega’s écht als team gaan samenwerken. En dat is nog niet zo eenvoudig. Enkele tips.
Wat zijn de verschillende fasen in de ontwikkeling van een bedrijf? Hoe kun je een onderneming continueren door te vernieuwen? Welke uitdagingen brengt dit mee voor het leiderschap?
Sinds de invoering van een wettelijk streefcijfer stijgt het aandeel vrouwen in raden van bestuur en raden van commissarissen, maar niet met zevenmijlslaarzen. De top 200 grootste bedrijven boeken wel meer vooruitgang. Bij hen vroeg minister Bussemaker samen met VNO-NCW actief aandacht voor toename van het aandeel vrouwen en dat lijkt dus te werken. Dit staat in de Bedrijvenmonitor Topvrouwen 2016 getiteld 'Waiting on the world to change'.
Wendbaarheid, flexibiliteit en dynamiek zijn hip en noodzakelijk, maar hoe voorkom je dat de hele organisatie op drift raakt? Al die beweging is heel aardig en de boze buitenwereld kan wel heel hard roepen dat het allemaal moet, maar onbesuisde verandering geeft vooral onduidelijkheid en onzekerheid en leidt eerder tot stilstand dan tot vooruitgang.
Het talentlandschap verandert – en snel ook. Alleen als HR een marketing mindset aanneemt, en de werknemerservaring opnieuw wordt vormgegeven, kan de IT-industrie blijven bloeien. Het zijn namelijk juist de medewerkers die het verschil kunnen maken. De IT-sector richt zich op het verlenen van diensten, die worden verleend door mensen. De werknemerservaring is dan ook belangrijk voor de groei van een bedrijf.
Nederlandse werknemers die hun soft skills online trainen, zien de lunch als favoriet trainingsmoment. 19 procent logt rond de klok van half een in en kiest dit moment om hun vaardigheden te trainen. Dit blijkt uit onderzoek van TrainTool, het online platform voor het trainen en toetsen van soft skills, waarin is gekeken naar het trainingsgedrag van 13.637 deelnemers uit verschillende branches zoals finance en retail.
Wanneer een bedrijf moet bezuinigen, geven werkgevers de voorkeur aan bezuinigen op mobiliteit, blijkt uit onderzoek van adviesbureau Human Capital Group. Besparen op mobiliteit en huisvesting kan eenvoudig gerealiseerd worden door over te stappen op ‘Het Nieuwe Werken'. Maar is dit wel zo ideaal voor de werknemer?
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling