Wij hebben allemaal zo onze heilige huisjes. Jeroen Busscher schopt ze met liefde voor ons om.
Retaildeskundigen stellen dat winkelketens te laat zijn gaan inspelen op de behoefte van klanten om (ook) online te kunnen kopen. Als formule alleen fysieke winkels hebben lijkt niet meer van deze tijd. Klanten willen niet langer op één en dezelfde manier benaderd en behandeld worden. Individuele voorkeuren worden steeds belangrijker. Vraag ik me toch af hoe lang het nog duurt voor deze trend overslaat naar het onderwijs? Wanneer gaan studenten zich massaal terugtrekken uit de gebouwen waar onderwijs wordt verzorgd?
Medewerkers kunnen in hoge mate bijdragen aan de employer branding van hun werkgever. Dit wordt ook wel 'employee advocacy' genoemd, het gedachtegoed waarbij medewerkers worden geactiveerd om samen de boodschap van het werkgeversmerk te verspreiden. Hoe pakt u dit aan? 5 tips
Om geluk op de werkvloer te bevorderen werd de afgelopen jaren in Nederland, naar Amerikaans voorbeeld, de Chief Happiness Officer (CHO) geïntroduceerd. Mooie titel, maar wat wordt er van een CHO verwacht? En in hoeverre werven organisaties CHO's?
Er wordt veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van coachende en communicatieve vaardigheden van medewerkers. E-Learning en Blended Learning zijn inmiddels een marktstandaard geworden: 60% van de werknemers heeft er al ervaring mee. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het HRD Trends 2017 onderzoek van NIDAP en Springest onder 3940 werknemers in Nederland.
De inzet van technologie is de belangrijkste facilitaire trend, zo blijkt uit het FMN Marktonderzoek uitgevoerd door Twynstra Gudde. Maar waar hebben we het dan over? En hoe kunt u vanuit FM hierop anticiperen?
Het bedrijf overweegt om het pensioen van zijn werknemers te veranderen: van een gegarandeerde middelloonregeling naar een beschikbare premieregeling in beleggingen. Na uitgebreid overleg met de werknemers wordt besloten om te kijken of het mogelijk is om de pensioenregeling te wijzigen. Als HR-professional weet je dat de pensioenregeling een belangrijk onderdeel uitmaakt van de arbeidsvoorwaarden. Het doorvoeren van zo’n wijziging is gebonden aan allerlei wet- en regelgeving. Wat komt de werkgever allemaal tegen? En hoe kun je hierbij adviseren?
Slapen is essentieel om goed te functioneren, maar een goede nachtrust is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Tien procent van de Nederlanders heeft last van slapeloosheid, ruim anderhalf miljoen mensen. In de leeftijdsgroep van 18 tot 35 jaar voelt ruim een kwart zich doorgaans slaperig, onder veertigplussers zelfs een derde. Wat kun je zelf aan slapeloosheid doen? En hoe kun je als werkgever een bijdrage leveren aan een betere nachtrust voor je medewerkers?
Iedereen wordt ziek. Daar kunt u als werkgever niet omheen. Dat is vervelend voor zowel uw werknemers als voor u. Zeker als het verzuim langdurig is of terugkerend. Er zijn echter manieren waarop werkgevers de pijn kunnen verzachten. Daarbij is het van belang dat zij zich realiseren dat verzuim vaak meer oorzaken heeft dan alleen medische.
De millennials, de generatie ruwweg geboren tussen 1980 en 2000, bevolken in toenemende mate de werkvloer. En dat merkt ook HR. Deze groep werknemers stelt andere eisen aan werk en arbeidsvoorwaarden dan oudere generaties. Hoe kunt u hierop inspelen?