Bent u op zoek naar schaars toptalent? Dan volstaat het plaatsen van uw vacatures op verschillende jobsites en het doorspitten van cv-databases al lang niet meer. U moet actief big data op de arbeidsmarkt analyseren en op zo op zoek gaan naar 'latente kandidaten'.
Het aannemen van nieuwe medewerkers kost veel tijd, evenals het inwerken van een nieuwe aanwinst voor de organisatie. Het is van groot belang om hier genoeg aandacht aan te besteden. Waarom? Omdat 30 procent van de nieuwe medewerkers die niet op een goede manier ‘onboard’ worden na zes maanden alweer aan het zoeken is naar een nieuwe baan.
Hologrammen en Augmented Reality in plaats van hardware zoals pc's en beeldschermen op de werkplek? De Amerikaans startup Meta heeft dit al rigoureus voor de eigen werkomgeving doorgevoerd.
Je nieuwe medewerkers zijn het goud in je organisatie. Ze kijken met een frisse blik en geven extreem waardevolle input. Als we kijken naar de relevante stakeholders met wie een nieuwe werknemer tijdens de inwerkperiode te maken krijgt zijn er in elk bedrijf vier belangrijke sleutelfiguren of afdelingen. Recruitment, HR, de directe collega’s en de leidinggevende.
Wat zijn volgens uw collega's de belangrijkste competenties waar je als HR-professioneel over moet beschikken? Persoonlijke integriteit wordt gezien als competentie waar het meest een beroep op wordt gedaan.
Moet ik ook eigenrisicodrager worden voor de Ziektewet en WGA? Het verbaast mij niets dat ik deze vraag steeds vaker krijg. Werkgevers horen van alle kanten dat eigenrisicodragerschap (ERD) dé manier is om de kosten van arbeidsongeschiktheid en verzuim te beperken. Die kosten stijgen razendsnel. Werkgevers zijn er op dit moment gemiddeld zo’n 6% van hun loonsom aan kwijt.
Het facilitaire vakgebied is uitdagend en uw functie als FM'er staat regelmatig onder druk. Hoe houdt u zich staande in een dynamische omgeving en hoe blijft u waarde toevoegen? Over welke essentiële karaktereigenschappen moet u beschikken om goed uit de verf te komen als facility manager?
Wat kunnen traditionele organisaties met dichtgetimmerde HR-protocollen leren van de manier waarop een startup de arbeidsvoorwaarden ontwikkelt en implementeert? Leontine Hoekemeijer van techbedrijf Bynder laat zien hoe HR de organisatie kan bedienen vanuit de kernwaarden vrijheid en autonomie: “We proberen af te stappen van evalueren en te focussen op ontwikkelen.”
Onlangs liet de Inspectie SZW weten dat er 131 boetes uitgedeeld zijn aan uitzenders en inleners, met een totaal boetebedrag van €1,3 miljoen. Een lekkere cashcow voor de inspectie, een grote kostenpost voor de betreffende organisaties. Ondanks dat het bij veel bedrijven goed gaat, laat de Inspectie SZW weten dat bij 33 procent van de inspecties overtredingen worden geconstateerd. Veel van deze overtredingen hebben te maken met de Arbeidstijdenwet. Hoe voorkom je dat je (onbewust) de wet niet naleeft?
Een deelnemer die me altijd is bijgebleven is Peter. Toen hij mijn training Praktisch leidinggeven op de werkvloer binnenstapte zag ik meteen: die is gestuurd, die heeft er helemaal geen zin in. Toch lukte het om hem om te krijgen.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.