Het vaak geclaimde voordeel van thuiswerken, namelijk dat de bevlogenheid toeneemt vanwege grotere autonomie, is er niet bij thuiswerkende ambtenaren. Ook denken top managers te rooskleurig over de ervaringen van medewerkers. Dit vormt een potentieel gevaar bij het implementeren van innovaties. Dat stelt bestuurskundige Hanna de Vries in haar proefschrift over telewerken in de publieke sector en de gevolgen daarvan.
53 procent van de Nederlanders vindt dat een werkgever een werknemer mag aanspreken op zijn of haar ongezonde levensstijl. Bij roken gaan ze nog een stapje verder. Daar geeft bijna 20 procent van de Nederlanders aan dat werknemers gedwongen mogen worden om te stoppen. Dit blijkt uit onderzoek van HR-riskconsultant Robidus onder 1.100 werknemers. Uit het onderzoek blijkt ook dat 65 procent van de werkende Nederlanders vindt dat werkgevers persoonlijke hulp moeten bieden aan werknemers als hun privésituatie hierom vraagt.
Om feedback vragen bij bijvoorbeeld collega’s, leidinggevenden, vrienden en familie zou de creatieve prestaties van medewerkers verhogen. Maar is dit wel altijd het geval? Nee, een gunstig effect hangt af van de werkomgeving. Dit concluderen UvA-organisatiepsycholoog Roy Sijbom en collega’s in onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift 'Journal of Organizational Behavior'.
Hardwerkende Nederlanders zijn het verleerd hun brein te laten rusten. Als de boog altijd gespannen staat, liggen stressgerelateerde en psychische klachten op de loer. Signalen zoals futloosheid, aanhoudende hoofdpijn, concentratieproblemen of oververmoeidheid worden niet op tijd herkend. Hoe dit te doorbreken? Enkele tips&tricks.
In de Nederlandse cao’s is een trend zichtbaar: steeds vaker zijn afspraken over werkdruk onderdeel van het afsprakenpakket. Gold dit in 2016 nog voor ruim 10 procent van de cao’s, van de 200 cao’s die de eerste zeven maanden van 2018 vernieuwd werden, bevatte bijna 20 procent afspraken over werkdruk. Een goede ontwikkeling, vindt Jannes van der Velde, woordvoerder van de Algemene Werkgeversvereniging Nederland (AWVN). Laat werkdruk zich regelen via een cao?
In aanloop naar zijn komst naar Nederland ging de redactie van HR Strategie in gesprek met managementgoeroe Henry Mintzberg over een aantal actuele organisatievragen. Mintzberg doet een pleidooi voor ‘disorganization’; weg met bestuurlijke lagen en strategische planning. Hij zegt dat de échte grote leiders zoals Steve Jobs weten wat zich op de werkvloer afspeelt. Hoe doen ze dat? En wat is het belang van het zogenaamde ‘communityship'?
De eerste keer dat het Australische bedrijf Atlassian zich inschreef voor de Great Place to Work Awards, werd het direct eerste. Ook in 2018 werd het uitgeroepen tot Best Multinational Workplace in Nederland. Wat maakt het bedrijf nu zo’n goede werkgever? Zelf spreken ze over hun secret sauce of success. Ze delen hier hun best practices op het gebied van organisatiecultuur, -waarden en medewerkersbetrokkenheid.
Van welke werkomgevingen krijgen mensen energie? Leslie Groen van Happi at work heeft hierover een gesprek met Juriaan van Meel, keynote speaker op het event Tomorrow@work.
Medewerkers en HR zijn het over één ding eens: personalisatie van aanbod is zeer urgent, maar een lastige opgave. Medewerkers verwachten van HR tegenwoordig dezelfde service als van Bol.com en Spotify. Maar zover is HR nog niet.
Werknemers spreken collega’s het meeste aan op het verzaken van huishoudelijke taken op kantoor. In de top 3 van gedrag dat volgens collega’s niet door de beugel kan, staat daarnaast het niet nakomen van afspraken (16%) en antisociaal gedrag (15%). Slechts 10 procent van de werknemers is aangesproken op onzorgvuldige omgang met privacygevoelige informatie zo blijkt uit onderzoek van Fellowes onder ruim 7000 respondenten uit zeven Europese landen, waaronder Nederland.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.