De komende jaren betreedt Generatie Z (jongeren tussen de 18 en 24 jaar) in groten getale de arbeidsmarkt. Het aannemen van deze jongeren kan een belangrijke oplossing zijn voor het groeiende personeelstekort. Vier inzichten met tips om deze groep effectief te werven.
Bij HR zijn we dol op de klant. Het liefst zijn we de hele dag ‘strategisch sparringpartner’. De klant is voornamelijk de lijnmanager. Die moet geholpen worden met exit-protocolletjes, re-integratietrajectjes, opleidinkjes en empowermenttrajectjes. Wij zijn daarbij dus reuze klantgericht. De klant hoeft maar te bellen en wij komen aanrennen. Blocnote in de aanslag. Wat mag het zijn? Stukje coaching? Gaan we voor zorgen. Trajectje visievorming? Gaan we regelen.
Voor sommige werknemers is het risico op uitval door ziekte groter dan voor andere. Om deze groep een eerlijke kans op de arbeidsmarkt te geven, beperkt de overheid dit grotere (financiële) risico voor werkgevers. Deze zogenaamde no-riskpolis houdt in dat de loondoorbetalingsverplichting wordt gecompenseerd én de toerekenbaarheid van Ziektewet en WGA-uitkeringen vervalt.
Niet op basis van een loongebouw en periodieken, maar je collega's je salaris laten bepalen? Het gebeurt bij Keytoe, een bedrijf met 45 medewerkers in Maassluis dat is gespecialiseerd in marketing, ICT en organisatiepsychologie. Via de zelf ontwikkelde SentimentsApp stemmen collega's daar elke maand over elkaars loon.
Ondanks de grote hoeveelheid aandacht die is besteed aan de invoering van de AVG, is het de vraag of medewerkers ruim twee maanden na de invoering nog steeds aandacht hebben voor deze nieuwe regelgeving en - belangrijker nog - het zien als een levensstijl. Hoe voorkom je dat medewerkers terugvallen in oud gedrag?
Deze vraag stond onlangs centraal bij een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam. De rechter oordeelt dat de overeenkomst tussen de bezorger en Deliveroo niet als arbeidsovereenkomst aangemerkt dient te worden. De bezorger is dus niet in loondienst bij Deliveroo. Wat zijn de overwegingen van de rechter?
Millennials veranderen de wereld met ideeën en idealen. Heb je als werkgever de slimme generatie aan boord, dan koester je ze met een super aantrekkelijke werkplek. Eline Loven, Head of Talent Development bij online marketing-agency Greenhouse Group, legt uit hoe zij dit aanpakt voor deze veeleisende groep medewerkers.
Ons werk en de werkomgeving zitten momenteel in een radicale transitie. Wat betekent dit voor uw werk en de organisatie waarin u werkzaam bent? Leslie Groen van Happi at work heeft hierover een gesprek met Peter van den Hout, programmamanager van Tomorrow@work.
Als het goed gaat met je mensen, gaat het ook goed met je bedrijf. Daarom is het essentieel te weten wat jouw medewerkers motiveert, maar ook wat je mensen kan belemmeren en wat ze verwachten van hun werkgever. Zo houd je medewerkers betrokken.
Door maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zijn de arbeidsmarkt en de werkomgeving in rap tempo aan het veranderen. Wat betekent dat voor de skills waarover u moet beschikken om van toegevoegde waarde te blijven voor uw organisatie?