Een sollicitant niet uitnodigen op basis van leeftijd, geslacht, woonplaats of afkomst? Meer dan de helft van de HR-verantwoordelijkheden (56%) geeft aan dat persoonsgegevens altijd een bepaalde rol spelen in het sollicitatieproces, of je dit nu wilt of niet. Vooral leeftijdsdiscriminatie komt veel voor: 4 op de 10 ondervraagden heeft weleens iemand niet uitgenodigd op basis van leeftijd.
Veel professionals willen graag voor bekende organisaties/merken werken en ze weten ook precies waarom. Voor bedrijven met minder naamsbekendheid kan het een grotere uitdaging zijn om toptalent voor zich te winnen. Maar met de juiste aanpak staat niets je in de weg om je team naar een hoger niveau te tillen.
Eén werkdag in de week de vrijheid krijgen om totaal iets anders te doen dan je reguliere werkzaamheden? Dat ziet meer dan de helft van de Nederlandse werknemers (52%) wel zitten. Zij willen graag van hun baas tijd krijgen die naar eigen inzicht besteed kan worden.
Bedrijven en (overheids)instellingen kunnen subsidie aanvragen voor re-integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en voor projecten die als doel hebben de duurzame inzetbaarheid van werknemers te vergroten. Een aanvrager krijgt de helft van de projectkosten gesubsidieerd, tot maximaal € 12.500,- . De aanvraag moet worden ingediend tussen 8 en 12 april 2019.
De focus op de klant wordt steeds belangrijker voor FM. Het staat op plek 2 in de top 10 trends van het tweejaarlijkse onderzoek van Twynstra Gudde en Facility Management Nederland (FMN). De toenemende focus brengt uitdagingen met zich mee. De grootste is inzicht, de wens van de klant inzichtelijk maken en deze voorspellen. Ook betrokkenheid scoort hoog, medewerkers in de facilitaire organisatie klantgerichter laten denken. Evenals verwachtingsmanagement, het communiceren van de (on)mogelijkheden van de dienstverlening.
Bent u een expert, een begeleider, een regisseur of een transferreur? En kent u uw zwaktes?
In 2018 is het aantal vacatures fors gestegen en ontstonden er meer dan één miljoen vacatures. Dit heeft als gevolg dat de spanning op de arbeidsmarkt sinds 2008 niet zo groot is geweest als nu. De spanning op de arbeidsmarkt is ook goed zichtbaar in het aantal klantcontactvacatures. Om een structurele oplossing te bieden voor het personeelstekort binnen de klantcontactbranche moet er meer aandacht komen voor het binden van de medewerkers aan de organisatie door een sterke focus op de employee journey.
Tony’s Chocolonely heeft de 2e plaats op de lijst van Best Workplaces 2019 van Nederland behaald. Wanneer een organisatie Great Place to Work Certified is, voldoet de organisatie aan de criteria op basis van de medewerkersperceptie en het werkgeversbeleid. Bij Tony’s Chocolonely staat de missie voorop in alles wat ze doen en dat dragen ze uit middels de kernwaarden. Een ‘Tony’ is kritisch, eigenzinnig en ondernemend en doet de dingen zo, zodat iedereen er blij van wordt. Werkgeluk is daarbij de sleutel.
Hoe kan het medewerkers helpen om beter en sneller aanbod over leren en ontwikkelen te ontvangen? Hoe kan het ervoor zorgen dat de juiste vacature, op het juiste moment, bij de juiste persoon komt? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we medewerkers niet meer met informatie overladen die niet relevant is?
Waar velen bang zijn dat robots hun werk overnemen, zijn sommige werknemers juist blij met hun komst. Zoals in de 16 vooruitstrevende fabrieken die McKinsey in samenwerking met de World Economic Forum (WEF) als lichtende voorbeelden heeft geïdentificeerd.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.