Pensioen is voor ondernemers een dure arbeidsvoorwaarde. Door de coronacrisis verliezen veel bedrijven en sectoren een groot deel van hun omzet. Kosten, zoals die van pensioenpremie, lopen echter door. Welke mogelijkheden heeft de werkgever om iets te doen aan betaling van pensioenpremie en de pensioenregeling zelf?
Minister-president Rutte kondigde vorige week een verlenging van de coronamaatregelen aan. Onder meer sportaccommodaties, horeca en kinderopvang blijven dicht tot en met 28 april. Mensen worden opgeroepen om binnen te blijven en waar mogelijk thuis te werken. De maatregelen hebben een enorme impact op ondernemers en de bedrijfsprocessen worden onder de loep genomen in deze onzekere tijd. De situatie brengt dan ook veel vragen met zich mee. Wat mag en kan je als werkgever?
Het coronavirus heeft in korte tijd ons leven enorm veranderd en we merken de impact op allerlei manieren: in thuiswerken, sociale onthouding en werk dat wegvalt of juist enorm piekt. Voor velen van ons is deze Covid-19 uitbraak beangstigend. Onze emoties worden nog eens versterkt door de continue media-aandacht voor het virus en alle nieuwsberichten (waar of onwaar) die circuleren op social media. Hoe ga je met deze angst en onzekerheid om? Als leidinggevende en voor jezelf? Enkele tips.
Nu veel Nederlanders thuis werken, lopen werk en privé naadloos in elkaar over. Partners zijn hele dagen op elkaar aangewezen, moeten kinderen ondersteunen bij hun schoolwerk en ondertussen hun eigen werk uitvoeren. Werkstress en onzekerheid over de situatie komen nu samen aan het thuisfront, wat de druk op een relatie flink kan opvoeren.
Nu het coronavirus in ons land om zich heen grijpt, zijn miljoenen werkenden plotseling aan huis gekluisterd. Velen hebben daar hun taken zo goed en kwaad als het gaat opgepakt. Hoe blijf je bij alle beperkingen die dit met zich meebrengt, geestelijk en mentaal fit? Tips van Rita Paijmans, vitaliteitscoach bij Arbo Unie.
Verschillende arbodiensten signaleren pieken in het aantal ziekmeldingen van enkele tientallen procenten. Lang niet alle ziekmeldingen zijn echter terecht zo geven de arbodiensten aan.
Employee experience (EX) is een thema dat steeds meer aandacht krijgt. Zo komt het in het Global Talent Trends 2020 onderzoek van LinkedIn naar voren als het #1 onderwerp. In dit artikel heb ik getracht om zoveel mogelijk EX-termen te verzamelen en te duiden.
De adviezen van het RIVM wat betreft thuiswerken en thuisblijven als een gezinslid ziek is, zijn voor werkgevers niet altijd even goed na te volgen. Volgens FNV-woordvoerder Annika Heerekop ontvangt de vakbond telefoontjes van werknemers over weigering van calamiteitenverlof of verlies van werk.
Door de Corona-crisis hebben medewerkers niet alleen abrupt een heel andere werkplek en dagindeling maar ook een nieuw pakket aan onzekerheden en zorgen met betrekking tot hun werk: in hoeverre heeft de Corona-crisis gevolgen op mijn organisatie? Op mijn werk? Op mijn dienstverband? Vaak is het aan de leidinggevende om deze relevante zorgen te adresseren. En om – ondanks alle zorgen – ook sturing te geven aan werkzaamheden en aan waarde-creatie voor de organisatie.
In deze crisistijd kun je als werkgever laten zien wat je écht waard bent voor medewerkers. Bén je er nu voor medewerkers? Voelen medewerkers zich meer of juist minder verbonden met de organisatie? Maakt je organisatie medewerkers trots? De ervaringen tijdens coronatijden zullen medewerkers nog lang bijblijven. Kun je toekomstige collega’s straks inspirerende verhalen vertellen over hoe jullie de coronatijden hebben overleefd? Over verbinding, waardering en reboarding.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.