Door de coronacrisis zullen facility professionals in de komende periode beduidend meer aandacht geven aan thema’s als gezondheid, welzijn, kostenmanagement, digitalisering en de inzet van technologie. Duurzaamheid zakt tijdelijk, maar zal naar verwachting in 2023 terugkeren bovenaan de lijst.
Kort na de uitbraak van het corona-virus in ons land, heeft de regering ingegrepen. De eerste verzoeken om werktijdverkorting waren al aanbeland op het ministerie van Sociale Zaken. Maar met grote spoed is toen de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud ofwel NOW, in het leven geroepen. Dit om massa-ontslagen in deze onzekere tijden te voorkomen. Hoe pakt dit in de praktijk uit?
De ‘talent mismatch’ groeit doordat technologische ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen. De indicator hiervoor steeg van 6,6 twee jaar geleden naar 6,7 wereldwijd in 2019, het hoogste niveau sinds de Global Skills Index van Hays in 2012 begon. In Nederland staat deze indicator op 6,4. Sinds de eerste coronamaatrelen in ons land zijn getroffen ziet de recruitmentexpert het gat tussen vraag en aanbod in bepaalde sectoren alleen maar groter worden.
44% van de HR-professionals is ervan overtuigd dat hun productiviteit in de afgelopen periode van thuiswerken is gestegen. Toch doet thuiswerken niet voor iedereen wonderen. Voor 33% van de HR-medewerkers heeft de werkplek geen invloed op de productiviteit, en 23% zegt thuis minder werk te verzetten. Voor werkgevers is het effect op de productiviteit minder duidelijk zichtbaar.
Het aandeel Nederlanders dat verwacht na de coronacrisis te blijven thuiswerken, is de afgelopen maanden bijna verdubbeld. Bovendien kijken ze er positiever tegenaan dan enkele maanden terug.
Kuchschermen, social distancing en een stevige dosis goede moed vormen de eerste stappen voor de terugkeer naar kantoor in coronatijd. Maar al snel volgen ook allerlei praktische en HR-gerelateerde vragen. Elly Vriends, HR- en Facility Manager bij SD Worx, deelt daarom 5 vragen en de antwoorden.
De meeste grote en middelgrote organisaties hebben een HR-afdeling in huis. Wanneer de HR-afdeling zelf echter geen diversiteit kent, is het voor hen niet makkelijk om echt te begrijpen voor welke uitdagingen werknemers vanuit een minderheid komen te staan.
Tijdens de lockdown lieten de meeste medewerkers totaal ander gedrag zien dan normaal onder hoge druk of in een crisis. Ze pakten de aspecten van het werk die ze normaal gesproken ‘verwerpen’ nu juist positief op. Ze krijgen daardoor meer focus en worden productiever.
Sascha Becker kreeg onlangs de prijs voor Communicatieman van het jaar uitgereikt door Logeion, de beroepsvereniging van communicatieprofessionals. Hij is auteur van het boek ‘De employee journey’ en gelooft heilig in het belang van een goede samenwerking tussen HR en Communicatie. HR Praktijk sprak de kersverse winnaar en stelde hem een aantal vragen.
De thuiswerkervaring van de afgelopen maanden is 85% van de professionals zo goed bevallen dat ze dit ook na de coronacrisis graag regelmatiger willen blijven doen. Toch is thuiswerken niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Een deel van de werknemers is niet tevreden over hun werkplek aan huis, en verwacht dan ook van hun werkgever dat zij investeren in het opzetten van een ergonomisch verantwoorde thuiswerkomgeving.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.