Gemiddeld genomen wil de helft van de organisaties geen extra mensen met een beperking in dienst nemen. Dit is een van de uitkomsten in de SCP-publicatie Arbeidsmarkt in kaart: werkgevers 2017. Duurzame inzetbaarheid is het centrale thema in deze publicatie.
De nieuwe regering geeft in het regeerakkoord aan dat het inzetbaar blijven van werknemers een primaire verantwoordelijkheid is van werkgevers en werknemers. De overheid zou voor de noodzakelijke randvoorwaarden zorgen. Namelijk door een ‘leven lang leren’ centraal te stellen en te verankeren dat toekomstige generaties productief en gezond kunnen werken tot de steeds hoger wordende AOW-leeftijd. Focus op toekomstige inzetbaarheid is absoluut een goede zaak. Op een belangrijk punt maakt de regering echter een cruciale denkfout: het terugbrengen van de collectieve premie in de WGA, de regeling voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers.
Daar waar werken in een reguliere baan niet mogelijk is voor mensen, moeten gemeenten arrangementen bieden voor beschut werk, zo staat in het regeerakkoord. Op basis van loondispensatie kunnen werkgevers betreffende medewerkers zelfs onder het minimumloon betalen.
Werkgevers en werknemers krijgen de mogelijkheid om per sector een private aanvulling op de werkloosheidsuitkering af te spreken. De ministerraad heeft afgelopen vrijdag op voorstel van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ingestemd met de hiervoor benodigde maatregel.
Het is de werkgeversorganisaties en de vakbonden niet gelukt om tot concrete afspraken te komen over verbetering en vernieuwing van de arbeidsmarkt. De partijen zijn zonder afspraken uit elkaar gegaan.
Een werknemer is in dienst gekomen bij een organisatie die zakelijke dienstverlening biedt ten aanzien van projectmanagement voor opdrachtgevers. De werknemer wordt te werk gesteld op een project bij een opdrachtgever. De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van één jaar met de bepaling dat de arbeidsovereenkomst eindigt op het moment dat het project is voltooid. De werkgever zegt tussentijds de arbeidsovereenkomst op met een beroep op de ontbindende voorwaarde. De werknemer gaat naar de rechter omdat deze opzegging nietig zou zijn.
Een werkgever wilde een ontslagen werknemer geen transitievergoeding meegeven. Dit omdat de werknemer een paar maanden voor zijn AOW zat. De kantonrechter ging hier gedeeltelijk in mee en verlaagde de transitievergoeding. Het gerechtshof bepaalde echter dat de werknemer recht heeft op de volledige transitievergoeding.
Het aanbod van mensen met een arbeidsbeperking is te laag voor werkgevers om te kunnen voldoen aan de Wet Banenafspraak en de Quotumwet. Als de wet niet wordt aangepast hangt werkgevers een boete boven het hoofd die kan oplopen tot ruim 270 miljoen euro per jaar.
Een werknemer die een tijd ziek is geweest mag daardoor bij werkloosheid geen lagere WW-uitkering krijgen. Dat heeft de Centrale Raad van Beroep bepaald.
In 2015 heeft de ontslagvergoeding op basis van de kantonrechtersformule plaatsgemaakt voor de transitievergoeding. Dit betekende lagere ontslagvergoedingen. De transitievergoeding wordt berekend aan de hand van de lengte van het dienstverband en het maximum bedraagt €77.000,- of een jaarsalaris. Daarnaast kan een billijke vergoeding worden toegekend. De billijke vergoeding kan worden toegekend bij verwijtbaar handelen door de werkgever. Door een uitspraak van de Hoge Raad spelen persoonlijke omstandigheden in bepaalde gevallen weer een grotere rol.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling