
Luca Henkel voerde samen met coauteur Brian Jabarian (University of Chicago Booth Business School) een grootschalig veldexperiment uit met 70.000 sollicitanten. In het sollicitatieproces van een groot recruitmentbureau werden kandidaten willekeurig toegewezen aan menselijke recruiters, ofwel door AI-voice agents, ofwel door de keuze tussen beide. De resultaten, onlangs gepubliceerd ín een working paper, tonen aan dat sollicitatiegesprekken met AI meer relevante informatie bevatten, wat leidt tot hogere baanaanbiedingen en betere resultaten bij een sollicitatiegesprek voor kandidaten die door de AI zijn geïnterviewd.
AI-interviews leveren betere resultaten op
Sollicitanten die door AI worden geïnterviewd, hebben 12% meer kans om een baan aangeboden te krijgen en blijven na een maand vaker in dienst dan kandidaten die door menselijke recruiters worden geïnterviewd. Tegelijkertijd blijft de tevredenheid van sollicitanten consistent over alle groepen heen, waarbij de meeste de kwaliteit van zowel de interviews als de recruiters vergelijkbaar beoordelen. Verder zijn er geen grote verschillen tussen groepen in de waarschijnlijkheid dat sollicitanten een baan accepteren.
Interessant is dat het onderzoek ook een significant inzicht in gedrag onthult: wanneer ze de keuze hebben, geeft 78% van de sollicitanten er de voorkeur aan om door AI te worden geïnterviewd in plaats van door een menselijke recruiter.
De resultaten van het onderzoek benadrukken ook de uitdagingen die gepaard gaan met het inzetten van AI-voice agents. Technische problemen deden zich voor bij ongeveer 7% van de door AI geleide interviews, en hoewel menselijke recruiters de prestaties van sollicitanten hoger beoordelen in door AI geleide interviews, passen ze hun aannamebeslissingen aan door gestandaardiseerde testresultaten zwaarder te laten wegen.
“Dit onderzoek biedt een unieke kijk op hoe AI presteert in een complexe en sociaal genuanceerde menselijke taak”, aldus Henkel. “De bevindingen suggereren dat AI, mits zorgvuldig ontworpen, een krachtig instrument kan zijn in het sollicitatieproces, zonder de ervaring van de sollicitant in gevaar te brengen.”
LEES OOK: Trainer Siham Ammal over biasreductie in werving en selectie
Ontdek hoe AI een cruciale rol speelt op alle niveaus van een organisatie, van individuele werkzaamheden tot strategische besluitvorming. In deze collegereeks, georganiseerd door TIAS School for Business and Society en HR Academy, ligt de focus op de invloed van AI op de organisatie als geheel. Vooraanstaande experts koppelen academische inzichten aan praktijkvoorbeelden, zodat je AI effectief kun