Een medewerker werkt al meer dan 25 jaar voor hetzelfde bedrijf. In die jaren is hij doorgegroeid qua functie en heeft hij steeds andere taken gekregen. Het is een tevreden en hardwerkende werknemer, die houdt van zijn diversiteit aan taken. Door veranderingen in het bedrijf (reorganisatie) komen in een tijdsbestek van een paar maanden, een aantal taken te vervallen. Laten dit nu nét de taken zijn die voor werkplezier, voldoening, waardering, zelfontplooiing en ontwikkeling zorgden. De medewerker krijgt klachten en dreigt zelfs uit te vallen door een dreigende burn-out.
Dat stelt Ester Koot, strategy consultant bij Sparkey (onderdeel van Motivaction). Bea Aarnoutse, strategy director bij PROOF ging met Ester in gesprek over het belang van meten en het maatwerk dat je op basis van inzichten kan leveren. 'Carrièregerichte medewerkers willen bijvoorbeeld graag de voortgang van de verandering zien. Die kun je tegemoet komen in hun wensen met een competitie-element.'
De manager die je nooit ziet omdat hij te druk is met zijn eigen werkzaamheden, de manager die alleen gefocust is op zijn eigen succes en carrière; we hebben ze allemaal weleens voorbij zien komen. Managers vervallen vaak in dezelfde fouten. Dat is niet eens zo heel erg gek, als je bedenkt hoe ze in die rol terecht zijn gekomen. Het goede nieuws is dat het mogelijk is om te veranderen. Wij hebben onderzocht welke fouten het meest voorkomen én we hebben een oplossing.
Het pensioenakkoord komt eraan. Dat betekent dat het nieuwe pensioenstelsel per 1 januari 2023 ingaat. Wat betekent dit voor jou als werkgever en hoe bereid je je hierop voor? In dit artikel geeft Folkert Pama (directeur a.s.r. pensioenen) antwoord op de vijf meestgestelde vragen.
Een goede nachtrust is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Zo heeft bijvoorbeeld 25,4% van de vrouwen en 19,6% van de mannen in ons land moeite om in slaap te komen. Ook slecht doorslapen en vroeg wakker worden zijn veel gerapporteerde klachten. Betekent dit dat de halve bevolking lijdt aan slaaptekort? En als je beter wil slapen, wat kun je dan doen?
Jordie van Berkel stuurt voor de gemeente Helmond een programma aan voor de ontwikkeling van een modern, circulair en open gemeentehuis. Ze boekt succes met een agile aanpak die bij gemeentelijke overheden nog bepaald niet gebruikelijk is en is vooral heel pragmatisch in haar aanpak: 'Eerst vertrouwen en een mandaat, daarna goede mensen kiezen en opleiden, en vervolgens het gewoon gaan doen.'
De kantoren van de toekomst zijn duurzaam, gezond én groen. De kabinetsdoelstelling om in 2030 45% en in 2050 95% minder CO2 uit te stoten heeft voor bedrijfs- en kantooreigenaren grote gevolgen. Om te voldoen aan de wet moeten zij hun kantoren verduurzamen.
Elke dag ben je druk bezig met het verbeteren van de werkomgeving en zorgen dat de facilitaire dienstverlening op rolletjes draait. De dagen, weken, maanden vliegen voorbij, maar ben je je ervan bewust dat 2021 alweer richting het einde loopt? Hoog tijd om niet alleen maar over de dagelijkse gang van zaken na te denken, maar ook over de lange termijn. Haal dat strategisch facilitair plan weer van de plank en bepaal de koers voor 2022.
Om schaars talent te behouden, voeren werkgevers steeds vaker exitgesprekken. Maar wat je eigenlijk zou moeten meten is waarom mensen graag blijven.
Nu het werk weer mogelijk wordt op locatie, hebben werkgevers de praktische zaken wel geregeld: hoeveel mensen er maximaal op een dag gewenst zijn, hoeveel dagen in de week mensen thuis kunnen werken en de thuiswerkvergoeding. Maar heb je voldoende stilgestaan bij je ‘wandelgangenkapitaal’?