Als een medewerker vragen heeft over zijn loonstrook of wil weten hoeveel vakantiedagen hij nog heeft, kan hij natuurlijk terecht bij de HR-afdeling. Maar hoe waardeert hij de afhandeling? Verloopt de communicatie prettig? Wordt hij snel geholpen? Iedere HR-afdeling wil iedereen zo goed en snel mogelijk helpen, maar toch staan collega’s vaak lang in de wacht of wordt er weinig gecommuniceerd over de status van een melding. Dat moet beter.
Wat zijn trends en ontwikkelingen op beloningsgebied en waarom is het belangrijk dat organisaties benchmarken? We vroegen het Geert Jan Eissens en Albert Reitsma van Human Capital Group, beiden betrokken bij Het Nationaal Beloningsonderzoek (NBO), een tool voor de HR-manager om het beloningsbeleid te objectiveren.
Inmiddels zijn er in de praktijk verschillende voorbeelden van flexibele organisaties, waarvan in Nederland Finext en Buurtzorg de meest aansprekende zijn. Hoe kunnen we de principes die zo goed werken bij kleine, innovatieve, creatieve en/of professionele organisaties vertalen naar meer universele principes die ook voor grotere, al gevestigde organisaties werken? Tien van deze principes op een rij.
Doorgaans kijken we naar verzuim vanuit het perspectief van HR en in het HR-taalgebruik. Maar wanneer we met een ‘Lean’ bril naar deze materie kijken, zien we ineens nieuwe mogelijkheden om te demedicaliseren en verspilling van inzetbaarheid te voorkomen. De aangescherpte privacy-wetgeving van het CBP helpt ons hierbij. In dit artikel de vijf fasen die bij Lean centraal staan en toepasbaar zijn op processen van verzuim en inzetbaarheid.
HR-professionals dienen in de taal van Finance het belang van HR-onderwerpen uit te drukken. Bovendien is het zaak dat deze onderwerpen waar mogelijk op de financiële balans komen en moet HR aangeven welke return on investment investeringen in deze onderwerpen opleveren. Wanneer dit niet gebeurt, zo stellen Johan van Dam en Hans van der Spek van Berenschot, trekt Finance deze onderwerpen steeds meer naar zich toe.
Reorganiseren is een noodmaatregel, de organisatie wendbaar en toekomstbestendig maken met de medewerkers die dat moeten doen is van een andere orde. HRM is echter wel in de lead. Natuurlijk kan HRM dit niet alleen. Samenwerking met het management (co-productie) is daarbij essentieel. Hieronder de thema’s die samenhangen met wendbaarheid en inzetbaarheid.
HR Analytics wordt steeds belangrijker binnen het bedrijfsleven. Maar hoe zit dat op dit moment binnen de HRM-opleidingen? HR Strategie sprak met John Fahrenfort, opleidingscoördinator van de HRM-opleiding van Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch en voorzitter van het landelijk overleg HRM-opleidingen, over de vlucht die HR Analytics neemt.
Zijn ouderen te duur en moet demotie daarom uit de taboesfeer? De deelnemers aan de discussie die HR Strategie hierover organiseerde vinden de stelling eigenlijk niet relevant en pleiten voor een nieuw loongebouw, waarin begrippen als promotie en demotie niet langer een rol spelen en plaats maken voor kruispuntgesprekken, transactionele arbeidsovereenkomsten en carrièrepaden.
Nu de economie aantrekt wordt retention, het behouden van goede medewerkers, een steeds belangrijker thema voor bedrijven. Madeline Dessing van Hay Group adviseert werkgevers om zich er nu al op voor te bereiden dat de arbeidsmarkt de komende jaren weer een werknemersmarkt wordt. Daarbij spelen vijf thema’s een belangrijke rol.
GE Odink & Koenderink uit Haaksbergen won op 12 november 2013 de tweede editie van de HR Proffie Veerkrachtprijs omdat ze het beste vermogen tot aanpassen had laten zien. Een terechte beloning aldus Els ten Cate, HR Manager van GE Odink & Koenderink: “De medewerkers hebben veerkracht getoond ondanks alle genomen maatregelen en het verlies van talloze collega’s.”
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling