Over contractvorm, arbeidstijden, beloning en competentieontwikkeling worden steeds vaker geïndividualiseerde afspraken gemaakt tussen werkgever en werknemer. Soms vormen deze afspraken een nadere uitwerking of invulling van keuzemogelijkheden uit de CAO (bijvoorbeeld a la carte systemen); in toenemende mate zijn ze het resultaat van 'onderhandelingen' tussen leidinggevende en medewerker over inspanningsverplichtingen over en weer. Afspraken waaraan men elkaar ook houdt.
Facilitaire functies kunnen op verschillende manieren worden georganiseerd en bestuurd: functiegeoriënteerd of ketengeoriënteerd. De feitelijke invulling binnen een organisatie is afhankelijk van de ontwikkelingsfase van die organisatie. De geïntegreerde facilitaire organisatie is verantwoordelijk voor het efficiënt organiseren van huisvesting en services voor de moederorganisatie.
Onbegrip, conflicten en teleurstellingen zijn vaak het gevolg van slechte communicatie. In een werksituatie kan dit bovendien gepaard gaan met onnodig hoge kosten en gemiste kansen op topprestaties. Hier is een goede communicatie dus van essentieel belang. Om dit te verwezenlijken is het nodig inzicht te krijgen in het communicatieproces en vervolgens de juiste vaardigheden te ontwikkelen die dit proces succesvol moeten laten verlopen.
Steeds meer organisaties erkennen het belang van Facility Management. Deze waardering leidt tot een verdergaande professionalisering van de facilitaire organisatie en het facilitaire proces. Waaruit bestaat het facilitaire proces van de facilitaire organisatie en op welke wijze kan dit geoptimaliseerd en ondersteund worden door het ontwikkelen en inzetten van instrumenten?
Strategie wordt vaak beschouwd als een opeenvolgend proces waarbij een organisatie, na een grondige omgevingsanalyse, een bedrijfsplan ontwikkelt en formuleert. Vervolgens moet dit bedrijfsplan worden gerealiseerd. Aldus gaat Facility Management met goede moed aan de slag en constateert dat de praktijk weerbarstiger is dan de eenvoud van een driestappenplan.
Werknemers met lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en oogklachten, maar ook met klachten over tocht en droge lucht op kantoor; een moeilijk meetbaar gegeven. Zijn de klachten reëel of worden ze gesimuleerd? Psychische en somatische kenmerken en conflictbeheersende adviezen.
Het is voor veel HR-professionals lastig om optimaal aan te haken bij de ontwikkelingen rondom social media en recruitment 2.0. Hoe zet je Linkedin, Twitter en andere sociale netwerken in om die ideale kandidaat te werven?
De meeste grotere organisaties bepalen jaarlijks een strategie om de organisatiedoelstellingen te realiseren. Een bedrijf kan bijvoorbeeld zijn marktaandeel vergroten door productinnovatie; een ziekenhuis kan zich toeleggen op een medische specialisatie om te voldoen aan de eisen van de marktwerking. Hoe koppel je de performance van medewerkers aan deze strategie?
Nederland heeft een tekort aan effectieve leiders. Op het gebied van IT- en administratieve vaardigheden daarentegen scoort Nederland goed. Dat en meer concludeert SHL in het Talent Report.
HR Analytics is het kwantificeren van de organisatie-impact van de investeringen in menselijk kapitaal. Waar bij HR Metrics de focus ligt op het verzamelen en rapporteren van statische HR-data, is bij HR Analytics het verzamelen van data niet het eindpunt maar juist het startpunt. Door de volgende vijf stappen te volgen kunt u een vliegende start maken met HR Analytics.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling