Logo
  • Partnerbijdrage
  • Achtergrond
  • 25 april 2023
  • Fello

Herken jij de mantelzorgers in jouw bedrijf? Tips om ze te ondersteunen

Mantelzorg heeft een prominente plaats in het leven van ruim 4,4 miljoen Nederlanders. Iedereen kan mantelzorger zijn. In Nederland combineert een op de vier werkenden zijn of haar baan met mantelzorgtaken. Het zal je vast niet verbazen dat mantelzorgtaken het leven én de productiviteit van een werknemer beïnvloeden. Wil jij de werkende mantelzorgers in jouw organisatie ondersteunen? Lees dan hier hoe je dat het beste kunt doen.

Beeld Herken jij de mantelzorgers in jouw bedrijf? Tips om ze te ondersteunen

1. Herken een mantelzorgende medewerker

Wie van jouw medewerkers is mantelzorger? Niet iedereen weet van zichzelf dat hij of zij mantelzorger is en bovendien loopt lang niet iedereen daarmee te koop. In beide gevallen is het wel goed om ze te identificeren. We zien namelijk dat steeds meer mantelzorgers overbelast raken. Weet als werkgever waar je op moet letten, dan herken je een overbelaste medewerkers sneller en kun je concreet helpen en ondersteuning bieden.

Lichamgeijke signalen Mentale/emotionele signalenAndere signalen
Hoofd- of buikpijnRusteloosheidVerwaarlozing van het uiterlijk 
Hyperventilatie of snelle en oppervlakkige ademhalingChaotischVaker enkele dagen vrij nemen
Fysieke klachten: pijn in nek, rug en schoudersConcentratieproblemenMinder flexibel bij overwerk of het wisselen van dagen
VermoeidheidSnel geëmotioneerd rakenNiet (meer) meegaan met een borrel, uitstapje of heidag
Afvallen of aankomenSnel geprikkeld zijn Werkzaamheden die blijven liggen of vergeten worden 
  Meer fouten maken
  Regelmatig verzuimen 

2. Bespreek situatie én behoeften

Ga in gesprek met de werknemer en vraag naar de specifieke mantelzorgsituatie en behoeften van de werknemer. Zo krijg je een beter beeld van de impact van de mantelzorg op de werknemer. En of dit van invloed is op de beschikbaarheid van de werknemer en welke aanpassingen eventueel nodig zijn.
Dat gesprek aangaan is soms nog best spannend. Alleen de vraag ‘hoe gaat het met je’ roept al snel het sociaal wenselijke antwoord ‘goed’ op en is tegelijkertijd een brede, algemene vraag. Doorvragen helpt dan en let vooral ook op non-verbale signalen van de werknemer.

Als leidinggevende is het jouw rol ervoor te zorgen dat de balans tussen werk en het privéleven van de medewerker goed in balans is. Wij merken dat managers vaak een drempel voelen om bepaalde vragen te stellen: ‘gaat mij dit wel aan’? Weet dat als je het vanuit de juiste context doet, het juist heel prettig is voor de medewerker. Je vindt hieronder vijf tips die je kunnen helpen.

  • Tip 1: Voer het gesprek structureel; het blijft onderwerp van gesprek en zo verlaag je de drempel.
  • Tip 2: Geef aan dat het vooral over de medewerker en het werk gaat en wat je wilt bereiken in het belang van de medewerker. Bijvoorbeeld: ‘Ik vind het belangrijk dat je met plezier kunt blijven werken en wil graag een beeld krijgen hoe we dit voor elkaar krijgen/houden.’
  • Tip 3: Zorg voor een goede balans tussen draagkracht en draaglast rondom het werk. Je wilt als dat nodig is de juiste interventie of ondersteuning kunnen bieden. 
  • Tip 4: Stel vragen die richting het doel gaan: hoe houd je de medewerker aan het werk?  En hoe houd je beeld van waar je de medewerker bij kunt ondersteunen?
  • Tip 5: Geef aan de je – als de medewerker dat niet wil of lastig vindt – niet diep wilt gaan op de mantelzorgsituatie. Uiteindelijk is het jouw doel dat de medewerker lekker aan het werk blijft en gezond is.

3. Bied ondersteuning

Als werkgever kun je ondersteuning bieden aan mantelzorgende werknemers, bijvoorbeeld door coaching aan te bieden over hoe om te gaan met stress en balans tussen werk en privéleven en hulp bij het organiseren van regeltaken.
Werkende mantelzorgers vinden het vaak lastig om werk, zorg en privéleven in goede banen te leiden. Er blijft vaak weinig tijd over voor de mantelzorger zelf, terwijl de druk toeneemt.

4. Zorg voor goede communicatie

Hier gaat het om communicatie tussen de werknemer en collega's of leidinggevenden. Maak duidelijke afspraken over de beschikbaarheid van de werknemer en hoe collega's en leidinggevenden hiermee om kunnen gaan. Zo voorkom je onduidelijkheid en misverstanden.

5. Geef waardering

Heb oprechte aandacht en waardering voor medewerkers en hun mantelzorgtaken. Op die manier ontstaat begrip over de situatie bij de leidinggevende en andere collega’s. Dit kan hen helpen de combinatie van werk en mantelzorg langer op een prettige manier vol te houden.

Fello helpt werknemers en organisaties met mantelzorg. Werknemers helpen we met één op één coaching: we zijn een vraagbaak, luisterend oor en helpen met het organiseren van regeltaken. Werkgevers staan we bij met raad en daad. Samen maken we het aantal mantelzorgers in jouw organisatie zichtbaar en daarnaast maken we het onderwerp mantelzorg zichtbaar. Diverse communicatiemiddelen staan tot jouw beschikking om jouw medewerkers te vertellen wat en hoe je kunt helpen als werkgever en wat zij van Fello kunnen verwachten.

Meer weten? Fello.nl

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.