Logo
  • Nieuws
  • 10 maart 2020
  • Bron: bbpublishers

Dossiervorming: Leidinggevenden moeten durven bespreken wat ze verwachten en wat er niet goed gaat

Sinds de Wet Arbeidsmarkt in Balans hebben werkgevers meer mogelijkheden om een arbeidsovereenkomst te beëindigen. Ook onder deze nieuwe wet is goede dossieropbouw cruciaal. Steeds weer blijkt echter dat veel werkgevers niet weten hoe zij een goed dossier opbouwen. “Dossieropbouw vraagt in eerste instantie om lef en duidelijkheid.”

Beeld Dossiervorming: Leidinggevenden moeten durven bespreken wat ze verwachten en wat er niet goed gaat

“Werkgevers die hun dossier niet op orde hebben, laten kansen liggen op een goede onderhandelingspositie wanneer ze een arbeidscontract willen beëindigen”, zegt arbeidsrechtjurist Margit Eijsenga. “Zonder goed dossier is een ontslagverzoek vrijwel niet te onderbouwen.”

Ontslagverzoeken afgewezen

Eijsenga is eigenaar van Het Arbeidsrechtkantoor en auteur van ‘Dossieropbouw en ontslag, de praktijkgids voor leidinggevenden’. “In de afgelopen zes jaar is het veel lastiger geworden om disfunctionerende werknemers te ontslaan. Uit recente rechtspraak blijkt dat het merendeel van de ontslagverzoeken van werkgevers door rechters wordt afgewezen. De werkgever zit dan met een flink verstoorde relatie en een slechte onderhandelingspositie om alsnog van de werknemer af te komen.”

Verbetertraject

Werkgevers krijgen alleen nog toestemming om een problematische werknemer te ontslaan als ze overtuigend kunnen aantonen dat er sprake is van disfunctioneren, een verstoorde arbeidsrelatie of verwijtbaar handelen. Ook moeten ze kunnen laten zien dat ze hun uiterste best hebben gedaan om de ontstane situatie te voorkomen, door een goed verbetertraject aan te bieden. 

Goede gesprekken

Steeds weer blijkt dat veel werkgevers niet weten hoe zij een goed dossier opbouwen. Eijsenga: “Dossieropbouw vraagt in eerste instantie om lef en duidelijkheid. Leidinggevenden moeten met hun medewerkers durven bespreken wat ze van hen verwachten en wat er niet goed gaat. Ten tweede moeten ze die gesprekken en de afspraken die ze maken vastleggen in het dossier. Goede dossieropbouw maakt van een werkgever een goede werkgever. Want wie voldoet aan de eisen van een goed dossier, die heeft de begeleiding van medewerkers goed geregeld.”

Aandacht voor dossieropbouw

“Werkgevers moeten snel stappen gaan zetten om ervoor te zorgen dat er structureel aandacht is voor dossieropbouw”, zegt Eijsenga. “Ze moeten bijvoorbeeld duidelijke functieomschrijvingen hebben en ze zijn ook verplicht om scholing aan te bieden als dat nodig is om te kunnen blijven functioneren. Vaak beginnen werkgevers pas met dossieropbouw als ze direct van een werknemer afwillen. En dan zijn ze te laat.”

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.