"Niet omdat het moet, maar omdat ze het willen. Want werkgever zijn ís sociaal, je werkt immers met mensen.” Met deze woorden prijst staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Tamara Van Ark bedrijven die op de Dag van de 1000 Voorbeelden werden beloond voor hun sociaal ondernemerschap.
Eén op de tien werknemers zoekt tijdens het werk stiekem naar een nieuwe baan. Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Unique onder 1600 respondenten. 13 procent zegt vacatures te bekijken onder werktijd, maar dat hun leidinggevende hier wel vanaf weet. Een deel van de respondenten (9%) geeft aan wel een nieuwe baan te willen zoeken onder diensttijd, maar dat dit niet mogelijk is.
Het aantrekken van talent is voor organisaties momenteel een grotere uitdaging dan het aantrekken van nieuwe klanten. Meer dan de helft van de werkgevers (52,1 procent) geeft aan dat het binnenhalen van nieuwe klanten minder problemen oplevert dan het aantrekken van de juiste benodigde werknemers.
Het aannemen van nieuwe medewerkers kost veel tijd, evenals het inwerken van een nieuwe aanwinst voor de organisatie. Het is van groot belang om hier genoeg aandacht aan te besteden. Waarom? Omdat 30 procent van de nieuwe medewerkers die niet op een goede manier ‘onboard’ worden na zes maanden alweer aan het zoeken is naar een nieuwe baan.
Goede vacatureteksten geven kandidaten niet alleen inzicht in welke kwalificaties er nodig zijn voor een bepaalde functie, maar laten hen ook zien wat er zo speciaal is aan uw organisatie en het team waarvan ze onderdeel zouden uitmaken. Dit gratis ebook bevat praktische tips, inzichten en voorbeelden om je vacatureteksten te optimaliseren.
Zo’n 34% van alle nieuwe medewerkers weet binnen één week of ze voor langere tijd bij de organisatie wil blijven werken. Ruim 33% van alle nieuwe medewerkers verlaat de organisatie binnen zes maanden. Essentieel dus om een goede eerste indruk te maken en medewerkers voor langere tijd aan je organisatie te binden. Maar hoe doe je dat?
Vacatures die geen marketingteksten zijn, maar zowel de leuke als de niet-leuke kanten van een baan belichten. Startup Spielwork ontdekte hiermee een gat in de markt. Want: een realistische vacature zorgt voor een betere match.
Krapte op de arbeidsmarkt en de opkomst van nieuwe technologieën gaan dit jaar hun stempel drukken op recruitment. Organisatieadviesbureau Korn Ferry heeft op basis van een internationale enquête tien belangrijke trends op het gebied werving en selectie op een rij gezet.
Accountmanager, werkvoorbereider en Customer Service medewerker, allemaal functies waarnaar dit jaar erg veel vraag is. Dat blijkt uit de lijst van meest gevraagde functies per beroepsgroep die Randstad naar buiten heeft gebracht.
De komende decennia zullen veel werkzaamheden die nu nog door mensen worden uitgevoerd, worden geautomatiseerd. Dat heeft grote impact op de beroepsbevolking en de gevraagde functies. Dit zijn de acht meest toekomstbestendige banen van Nederland. Goed nieuws: HR staat er ook tussen!