Ook in 2023 blijft de krappe arbeidsmarkt een heikel punt voor werkgevers: maar liefst twee derde ervaart veel moeite met het vervullen van vacatures. Hoe zorg je dat je hier tussenuit springt en de juiste kandidaat vindt? Ontdek 4 hacks om slimmer te werven tijdens het gratis webinar op 20 april!
Hoe bereik je met je wervingscampagne ook daadwerkelijk je doelgroep in deze krappe arbeidsmarkt? Drie employer branding-specialisten vertellen over de campagnes die hen zjin opgevallen en waarom.
De arbeidsmarktkrapte is nog niet voorbij. Wel is er sprake van iets meer beweging op de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd neemt de vraag naar arbeid toe en worden mensen steeds vaker benaderd voor ander werk: de sourcingsdruk bereikte opnieuw een record. Dit en meer blijkt uit de arbeidsmarktcijfers van Intelligence Group. 'Economische tegenwind zorgt er momenteel niet voor dat die geest terug in de fles gaat en werkgevers zullen eerder een stapje bij moeten zetten op de arbeidsmarkt.'
Wie hoopt dat een vacature goed informeert over wat een werkgever te bieden heeft, komt vaak bedrogen uit. Veel vacatures zijn vaag over de hoogte van het salaris, de duur van een contract, de scholing of het aantal vakantiedagen. In werkelijkheid spelen vacatureteksten dan ook nauwelijks in op de behoefte van werkzoekenden. Een gemiste kans, zo concludeert de uitzendkoepel NBBU.
Een goede employee value proposition (EVP) is cruciaal voor het aantrekken, maar ook voor het behouden van talent. Maar dan moet je wel kunnen waarmaken wat je belooft. Zorg daarom dat employer branding-activiteiten zijn gebaseerd op een waarheidsgetrouwe, ambitieuze en aansprekende EVP en deze EVP gedurende de gehele employee journey betekenis krijgt.
Er zijn verschillende modellen voor onboarding die organisaties kunnen gebruiken om nieuwe werknemers kennis te laten maken met het bedrijf. Het Engelse vakblad HR Review onderscheidt er vier, en geeft van elk model de voor- en nadelen.
Open hiring, een wervingsmethode waarin personeel wordt aangenomen zonder sollicitatieprocedure, wordt nog niet breed ingezet op de Nederlandse arbeidsmarkt zo blijkt uit UWV-onderzoek. Wel ziet 16% van de werkgevers hiervoor mogelijkheden voor hun organisatie. Vooral in de sectoren horeca, techniek en transport & logistiek. Een van de werkgevers die in het afgelopen jaar open hiring hebben ingezet als wervingsmethode is Van der Valk hotel Drachten.
Steeds meer bedrijven en organisaties zien het belang in van een divers personeelsbestand en een inclusieve werkomgeving. Zij vragen zich echter af hoe dit aan te pakken. Om werkgevers hierbij te helpen heeft het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) een paper uitgebracht met daarin zes eisen waar verantwoorde AI (en breder selectie-instrumenten) aan zou moeten voldoen.
Veel organisaties zien het nog steeds als essentieel: het ‘klikgesprek’ aan het einde van een sollicitatieprocedure. Want: als het niet klikt met een kandidaat, gaat het niet werken. Toch? Meestal is dat waar. Maar vanuit de gedachte van inclusiviteit zit daar nu juist het risico.
"Een banenmarkt waar sollicitanten zich aan werkgevers konden presenteren, ridicuul", zegt arbeidssocioloog Fabian Dekker (Erasmus Universiteit). Hij geeft in het AD commentaar op de manier waarop werkgevers op dit moment personeel zoeken. Hoe het dan wel moet? ‘Deze markt vraagt om nieuw personeelsbeleid’
Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.