Logo
  • Nieuws
  • 12 september 2022
  • Bron: Momentive

Sociale en milieu-impact: actieve inzet bedrijven gewenst - eigen gedrag medewerkers loopt echter achter

Driekwart van de medewerkers vindt het belangrijk dat hun werkgever zich actief inzet voor ESG. Een bijna evengroot aantal geeft zelfs aan dat ze een stap terug zouden doen in salaris om voor zo’n werkgever te werken. Met actieve inzet bedoelen de respondenten wel wat meer dan alleen statements op social media. Hoewel veel respondenten duurzame verwachtingen hebben van bedrijven, blijkt uit het onderzoek dat er nog winst te behalen valt in het eigen gedrag.

Beeld Sociale en milieu-impact: actieve inzet bedrijven gewenst - eigen gedrag medewerkers loopt echter achter

In de leeftijdsgroep 18-34 jaar geeft 51% aan dat bedrijven vooral sociale impact moeten maken, terwijl 31% milieu-impact belangrijker vindt. Voor respondenten tussen de 35 en 64 is die verhouding 35% tegenover 45%. Bij 65-plussers is dit verschil het kleinste: 38% wil vooral milieu-impact zien, 42% sociale impact. Geen enkele leeftijdsgroep geeft daarbij prioriteit aan governance. Overigens geeft 12% aan dat bedrijven geen bijdrage zouden moeten leveren aan maatschappij en milieu – een hoger percentage dan de andere landen in het onderzoek, de VS (10%), het VK (7%) en Ierland (3%). Dit blijkt uit onderzoek van SurveyMonkey (onderdeel van Momentive) onder ruim 1500 respondenten over het belang van ESG (Environment, Social, Governance).

Actieve inzet ESG-doelen

Van alle respondenten vindt 73% het bovendien belangrijk dat hun werkgever zich actief inzet voor ESG. 69% geeft zelfs aan dat ze een stap terug zouden doen in salaris om voor zo’n werkgever te werken. Met actieve inzet bedoelen de respondenten wel wat meer dan alleen statements op social media (28%). Beter in de smaak vallen bijvoorbeeld donaties naar duurzame doelen (33%), partnerships met non-profits (35%) en bedrijfsrapporten waaruit de tastbare ESG-inzet blijkt (33%).

Bereid meerprijs duurzame producten te betalen

Opmerkelijk is ook dat de consumenten in tijden van economische onzekerheid even bereid zijn een meerprijs te betalen voor duurzame producten als voordat de inflatie sterk begon te stijgen (62% vs. 64%). In andere landen waarin het SurveyMonkey-onderzoek is uitgevoerd, is deze daling veel sterker. Zo is in het VK momenteel 51% bereid meer te betalen voor duurzame producten, vergeleken met 64% als er geen sterke inflatie was geweest.

Voorbeelden duurzaam eigen gedrag

Hoewel veel respondenten duurzame verwachtingen hebben van bedrijven, blijkt uit het onderzoek dat er nog winst te behalen valt in het eigen gedrag. 62% geeft aan te recyclen, maar ander duurzaam gedrag loopt daar ver op achter:

  • Producten repareren (in plaats van deze te vervangen) – 43%
  • Energie-efficiënte apparaten gebruiken – 31%
  • Tweedehands producten kopen – 30%
  • Minder wegwerpplastic gebruiken – 42%
  • Alternatief vervoer gebruiken – 38%
  • Minder vlees eten – 35%
  • Voedsel composteren – 25%
  • Zonnestroom gebruiken – 29%
  • Een voertuig met lage emissies gebruiken – 14%

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.