Logo
  • Blog
  • 8 januari 2015

So You Think You Can Innovate?

Kijkt u dan eens naar de enorme verandering in de marketingmix. Kent u de marketingmix nog? De vijf P’s! Een aansprekend model dat handig is om gestructureerd na te denken over uw business strategie. Het interessante van dit model uit 1950 is dat de vijf categorieën – de P’s – rotsvast zijn, maar hetgeen waar ze voor staan is continu en radicaal aan het veranderen.

Het lesmateriaal voor economie moet jaarlijks worden herschreven. Of vaker. Ik wil met u langs de vijf P’s lopen en kijken naar de impact van digitalisering en cloud computing (het verbinden van mensen en machines), want die zetten marketingmix helemaal op zijn kop.

    The Internet of Things
    “In the next century, planet earth will don an electronic skin. It will use the Internet as a scaffold to support and transmit its sensations.”
    Neil Gross (1999)

   

De P van Product

Steeds meer dingen (producten) zijn – in de cloud – met elkaar verbonden. We noemen dit het Internet Of Things. Naast uw mobiele telefoon, horloge, schoenen, babyfoon, thermostaat en uw auto wordt ook altijd het voorbeeld van de slimme koelkast genoemd. Ik zie die koelkast nog niet in productie, maar de smart vending machine is er al wel. Dat is echter kinderspel vergeleken met een eigen drone. Over kinderspel gesproken, wat dacht u van deze: anticonceptie via wifi? Of laten we nog een stapje verder gaan: Raymond Kurzweil voorspelt dat er over 20 jaar nano-bots in ons brein zullen zitten die connectie kunnen maken met een synthetische neocortex in de cloud. Elke minuut komen er nieuwe verbonden apparaten bij. Morgan Stanley verwacht 75.000.000.000 verbonden apparaten in 2020. Omarmt u de technologische mogelijkheden om uw producten continu te innoveren en relevant te houden?

De P van Plaats

In de analoge wereld was plaats een cruciale succesfactor. Als je op een plek zat waar geen klanten kwamen, dan kon je het wel schudden. Dat is anders in de digitale wereld, waar iedereen alles online kan aanbieden. Overal. Altijd. Wereldwijd. En iedereen kan alles vinden. We hoeven niet meer naar een product toe te gaan om het te bekijken, te passen, te beluisteren of uit te proberen. We kunnen het online bekijken en desgewenst komt het naar ons toe. Fysieke winkels en etalages zijn geen vereisten meer. Zelfs een eigen magazijn of eigen kantoor is niet altijd meer nodig. Veel organisaties optimaliseren hun supply chain onder het motto 'cut the middleman'. Maar als die supply chain zo kort mogelijk is, dan is daar alweer een nieuwe technologische ontwikkeling, die deze P verder op zijn kop zal zetten: de 3D-printer. Luistert u nog?

En daarna? De noodzaak van Plaats kan nog verder geminimaliseerd worden in de wereld van Virtual Reality. In die wereld zijn er geen fysieke producten die op een fysieke plaats hoeven te komen. En die virtuele wereld is dichterbij dan u waarschijnlijk denkt. Facebook koopt Oculus VR. Google brengt de Cardboard en maakt daarmee Virtual Reality voor een paar euro mogelijk. Dit geeft ons toegang tot elke denkbare virtuele wereld. Een wereld zonder supply chain. Hoe krijgt u in deze wereld uw product bij uw klant? En welk product is dat dan?

De P van Promotie

The Power of Social Recommendations, Rick TorenbrickOok promotie, het stimuleren van de verkoop, is volledig op de schop gegaan nu de hele wereld ‘connected’ is. Het ‘net’ is het grootst denkbare marketingvehikel geworden. Een krachtig interactiemedium dat bruggen slaat tussen aanbieder en afnemer. Cloud stelt u in staat om méér mensen te bereiken, uw producten en diensten met lasernauwkeurigheid onder de aandacht te brengen en een uiterst gepersonaliseerde ervaring te bieden. Daarom is de P van Promotie voor sommige marketeers de P van Personalisatie geworden. Ouderwetse mond-tot-mondreclame is nog steeds de belangrijkste promotie die je kunt krijgen nietwaar? Maar met een stijgend percentage van wereldwijd internetgebruik via social media (van 8% in 2005 naar 72% in 2013) is het principe van mond-tot-mondreclame via het internet geëxplodeerd. Hoe zorgt u ervoor dat men op ‘het net’ ook zo positief over uw product ‘praat’? Ik geloof dat de sleutel ligt in het optimaliseren van klanttevredenheid. Die u weer moet personaliseren natuurlijk.

De P van Prijs

Een observatie: ik zie grofweg twee bewegingen. De ene beweging staat bekend als de Disrupters (Ik noem ze liever de Innovators. Ik vind disrupting zo negatief klinken). Deze groep denkt slim na over de meest moderne business modellen en gebruikt technologie en principes van de sharing economy om te innoveren. En daarmee zijn ze – soms bedoeld, soms onbedoeld – hard en snel aan het concurreren met de andere groep: de Disrupted. De Distrupted houden niet van risico’s en houden graag vast aan bestaande modellen. Disrupters maken producten en services toegankelijker en vaak goedkoper en daardoor voeren ze de druk op voor de Disrupted om naar hun kostprijs te kijken. Een mooi spel dat zich afpeelt op het economische wereldtoneel. Met een consument die meer kennis heeft over prijzen dan ooit en daar als koper zijn voordeel mee doet.

Voor beide partijen is automatisering via de cloud een belangrijk mechanisme voor het verlagen van de kostprijs. Het delen en gezamenlijk innoveren van best practices is goedkoper dan zelf iets bouwen. Processen versimpelen is de TCO (Total Cost of Ownership) verlagen. Zet u de moderne technologische middelen al optimaal in om uw kostprijs te verlagen?

De P van Personeel

Personeel is de meest stabiele categorie. Deze werd pas later als vijfde P aan het 65 jaar oude marketingmix-model toegevoegd. Het is de mens die al deze technologische ontwikkelingen creëert. Het is het personeel dat zorgt voor die gepersonaliseerde en geoptimaliseerde klanttevredenheid. En om dat te doen hebben we technologie tot onze beschikking en is het de uitdaging de symbiose met technologie dusdanig te optimaliseren dat we – als het gaat om bedrijfsvoering – de andere 4 P’s zo optimaal mogelijk ondersteunen. Voor veel organisaties komt dit neer op goed Customer Relation Management (CRM) en dat brengt me bij een hele interessante groep binnen de categorie Personeel: Het verkopende personeel. Ik denk namelijk dat cloud een verkoper 2.0 voort brengt.

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.