Logo
  • Nieuws
  • 5 juli 2016
  • Judy Alkema & Judith Donkers
  • Bron: e-book Bedrijfsvoering in klantperspectief

7 valkuilen bij verandertrajecten

Verandermanagement is een vak op zich. Als u die uitdaging aangaat, staat u voor de vraag: 'hoe pak ik dat aan, hoe realiseer ik (de) verandering?' De verleiding is groot om meteen te beginnen met de meest voor de hand liggende acties.

Beeld 7 valkuilen bij verandertrajecten

In verandertrajecten in het algemeen en bij ontwikkeltrajecten in het bijzonder worden de volgende fouten veelvuldig gemaakt:

  1. De reden voor veranderen is niet concreet beschreven waardoor ieder zo zijn eigen beeld heeft. Als ieder zijn eigen plaatje nastreeft, zijn er dertig verbetertrajecten in plaats van één...
  2. De uitgangssituatie wordt door iedereen anders geïnterpreteerd waardoor ook het beeld over wat opgepakt moet worden verschilt.
  3. Er is geen visie, geen beeld van de gewenste (eind)situatie. Organisaties laten zich te vaak leiden door de 'waan van de dag' en nemen onvoldoende de tijd om stil te staan bij de vraag waar ze over drie of vijf jaar willen staan.
  4. De strategie is niet helder, er worden geen keuzes gemaakt.
  5. De doelstellingen worden niet concreet gemaakt. Visie en strategie blijven daardoor abstracte formuleringen waar verder niemand iets mee doet. De relatie tussen de gewenste situatie en de acties die worden opgepakt, is niet helder. De samenhang ontbreekt, het blijkt lastig de energie te richten en de medewerkers 'mee te krijgen'.
  6. Te snel wordt in acties vervallen; nadat het besef ontstaat is dat er wat moet gebeuren, willen we zo snel mogelijk effect zien. 'Laten we maar aan wat knoppen draaien, dan gebeurt er vanzelf wat...' Hoe weet u dan, dat het gewenste effect zal worden bereikt? Als u dit doet, draagt dat dan bij aan het einddoel dat u voor ogen heeft? Zijn de benodigde randvoorwaarden voldoende ingevuld?
  7. De uitvoering wordt onvoldoende gecoördineerd. Enthousiaste medewerkers pakken iets op en als het klaar is blijft het in de kast, omdat het nog niet kan worden ingevoerd. Denk bijvoorbeeld aan een digitaal formulier op intranet; als de (back office-)processen er nog niet op ingericht zijn en de organisatie er dus nog niet 'klaar' voor is, heeft het weinig zin daar nu al veel energie in te steken. Afstemming en timing zijn belangrijk; de goede dingen op het juiste moment doen.
 

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.