Logo
  • Nieuws
  • 2 mei 2018
  • Bron: ABU

Mystery call moet discriminatie door uitzendbureaus voorkomen

Uitzendkoepel ABU neemt maatregelen om discriminatie door uitzendbureaus te lijf te gaan. Uit onderzoek van Radar begin dit jaar bleek dat uitzenders in bijna de helft van de gevallen meewerken aan een klantverzoek om mensen met en Marokkaanse, Turkse of Surinaamse achtergrond buiten de selectie te houden. Om dit in de toekomst te voorkomen wordt een onafhakelijk meldpunt ingesteld en worden er op periodieke basis mystery call-onderzoeken uitgevoerd door ABU.

Beeld Mystery call moet discriminatie door uitzendbureaus voorkomen

ABU-leden moeten voorts zorgen voor een actief en aantoonbaar antidiscriminatiebeleid. Dit wordt een extra lidmaatschapseis die deze zomer ingaat. Het niet voldoen aan deze eis kan leiden tot royering. Er is inmiddels een training beschikbaar voor intercedenten waarin zij gesprekstechnieken kunnen oefenen om zo hun weerbaarheid bij discriminerende verzoeken te vergroten. Ook zijn een spieksheet en app beschikbaar en wordt gewerkt aan een belscript dat houvast geeft bij lastige gesprekken.

De ABU gaat nog dit jaar starten met het periodiek laten uitvoeren van mystery call-onderzoeken. Dit om na te gaan of leden zich aan de regels houden. De resultaten worden - geanonimiseerd - naar buiten gebracht. In overleg met een onderzoeksbureau worden momenteel de opzet en de timing van het onderzoek bepaald.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.