Logo
  • Opinie
  • 10 februari 2015

Ketenoptimalisatie: verhoog de innovatie door uw bedrijf te ontdoen van silo’s

Ketenoptimalisatie zorgt voor een goede samenwerking binnen uw bedrijf. Maar hoe ziet dit er dan in de praktijk uit? Wij geven u graag een praktische uitleg:

Developmentteams die succesvol zijn geweest in het implementeren van agile software ontwikkeling, wijzen vaak rollen aan zoals architecten zonder een aparte team samen te stellen. Maar bij andere diensten is dit minder waarschijnlijk zoals technische consultants, functionele support consultants, product owners enz. die vaak bijeen worden gebracht in aparte teams bijvoorbeeld het productteam of de helpdesk. Dit is het zogeheten groeperen van teams op basis van het servicegebied.

Teams op basis van projecten

Bij Talentsoft kiezen we er vaak voor de teams te organiseren op basis van projecten. In plaats van het indelen van het kantoor op basis van service gebied zijn de mensen ingedeeld op projectbasis. Elke team heeft een eigen expert op elk gebied zoals zijn eigen architect, project manager, product owner, hoofd van de productie, helpdesk consultant enz.
Wanneer u toegang heeft tot een team met dezelfde gedeelde doelstellingen stelt dit u in staat om de communicatielijnen te verbeteren. Het voordeel hiervan is dat de kwaliteit van zowel het product als het project worden verbeterd. Bijvoorbeeld, door developers te betrekken bij de communicatie tussen klanten, wat de helpdesk elke dag doet via de telefoon, geeft ze meer betekenis aan hun werk. Deze interactie stelt ze in staat om de development beter te prioriteren en een andere blik te werpen op het design met de producteigenaar.

Verhoog de efficiëntie van het team

Als teams zijn georganiseerd per service gebied, dan komt de taak van het design exclusief te liggen bij de product-owner. In feite zien de developers het ontwerp alleen door een soort filter. In onze organisatie heeft de developer dezelfde hoeveelheid informatie als de product-owner. De efficiëntie van het team is hierdoor verhoogd: elke persoon in het team is in staat een mening te geven over het ontwerp van het product. In plaats van één persoon die is aangesteld om een reflectie te geven vanuit elk service gebied. Iedereen in het team heeft dezelfde hoeveelheid informatie en kan zijn of haar ideeën inbrengen.

Openheid en samenwerken

Het openlijk verspreiden van de projectinformatie is de sleutel tot succes. Door het groeperen van alle mensen die aan het project werken en het creëren van mogelijkheden om goed samen te werken, wordt het mogelijk gemaakt een prefecte informatiestroom te creëren naar alle teamleden. Doordat u weet wat de dagelijkse werkzaamheden van andere teamleden inhoud geeft u meer betekenis aan uw werk. Bijvoorbeeld zodra een developer het product heeft opgeleverd krijgt hij of zij direct de mogelijkheid om feedback te verzamelen van de expert en op basis hiervan verbeteringen aan te brengen aan het product.

Maximale betrokkenheid

Het mooie van dit principe is dat het team maximaal betrokken is en hierdoor eenvoudig kan communiceren met de klant. Bij elke project zijn klanten direct betrokken bij de ontwerpfase en het zijn de bètatesters voor de developers. Dit sluit perfect aan bij de development cycle van onze research en development strategie.
Hierdoor kunnen klanten hun HR expertises delen met het team en krijgen zo een product dat het beste is afgestemd op het HR werk wat zij elke dag doen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.