Logo
  • Opinie
  • 13 augustus 2013

Hoe krijg je een paard aan het lopen?

Een veel voorkomend thema dat ik hoor van cliënten is dat ze het lastig vinden om (belangrijke) keuzes te maken. We leven in een wereld waar heel veel mogelijk is en eigenlijk kunnen we kiezen wat we willen. Dat is natuurlijk heel fijn, maar het brengt ook ‘keuzestress’ met zich mee als je door de bomen het bos niet meer ziet.

We willen vandaag de dag van alles meemaken en beleven; we hebben het druk. We moeten en willen ons voor de volle honderd procent inzetten voor ons werk, en tegelijkertijd willen we ook een leuke relatie, kinderen, sporten, verre reizen maken, en contacten onderhouden met vrienden. Kortom: we hebben veel te weinig tijd om alles mee te maken wat we graag zouden willen.


Keuzestress is het gevolg van al die mogelijkheden: Ga ik voor mezelf beginnen? Zal ik nu toch een keer die sabbatical nemen en de wereld over trekken? Gezinsuitbreiding? Dertigers en veertigers ervaren alleen vaak onbalans tussen werk en privé; het heeft ook alles te maken met het moeten kiezen. Die talloze mogelijkheden om het leven voor jezelf zo plezierig mogelijk in te richten, leveren stress en rusteloosheid op en zorgen ervoor dat veel dertigers in een dip raken of overspannen raken.


Een manier om je hierbij te helpen is om voor jezelf na te gaan welke sturing jij (vaak onbewust) inzet om je keuzes te maken. Je kunt een beslissing nemen om iets nooit meer mee te willen maken. Vervolgens zet je al je mogelijkheden in om daarvoor te zorgen en alles wat maar een beetje die kant op gaat te vermijden. Of je neemt de beslissing dat je iets heel graag wilt bereiken en je houdt je oren en ogen open voor alles wat je daarin kan helpen.
 

De metafoor die ik vaak gebruik om bewust te worden van je keuzes is die van het paard. Je kunt een paard namelijk op verschillende manieren laten lopen: je kunt er met een zweep achteraan gaan; dan gaat het paard lopen omdat hij ergens van weg wil (vermijdende sturing), of je kunt hem iets lekkers voorhouden zoals een wortel, en dan gaat het paard lopen omdat hij ergens naartoe wil (benaderende sturing).


De zweep zorgt ervoor dat je ergens van weg wilt. Die heb je vast wel eens meegemaakt: je werkt bijvoorbeeld bij een bedrijf en je hebt het er niet meer naar je zin. Dan is de kans groot dat je denkt: ‘Als ik daar maar weg ben’ en je gaat snel iets anders zoeken zonder al te kritisch te zijn (de zweep). En na verloop van tijd merk je dat je weer in het zelfde schuitje zit.


Kiezen voor de wortel is kiezen voor iets waar je hart sneller van gaat kloppen. Hoe anders zou het zijn als je in dezelfde situatie zit, maar deze keer denkt: ‘Ik ga er nu voor zorgen dat ik iets vind waar ik écht blij van wordt’ (de wortel), accepterend dat je daar misschien wat meer tijd en inzet voor nodig zal hebben. Deze manier van kiezen wordt veel meer gestuurd vanuit een intrinsiek gevoel van ‘Yes, dit is wat ik wil!’, passie en blijdschap. Iets waar je hart sneller van gaat kloppen en uiteindelijk zal leiden tot meer tevredenheid.


Om er achter te komen hoe jij je beslissingen neemt beantwoord eens de volgende vragen voor jezelf:
1)  Welk belangrijk besluit heb je in de afgelopen periode genomen?
2)  Welke manier heb je hierbij toegepast?
3)  Wat heeft dat je tot nu toe opgeleverd?
4)  Hoe zou je het in de toekomst eventueel anders willen doen?


Onder hoog opgeleide professionals is een enorme zoektocht naar de juiste balans in het leven. We willen aan de ene kant uitdagingen en nieuwe kansen kunnen aangaan, en aan de andere kant tijd hebben voor rust en bezinning. In toenemende mate komen we tot de erkenning dat we alleen aan deze valkuilen kunnen ontsnappen als we gerichte en verantwoorde keuzes maken in plaats van alles tegelijk te willen doen.


Kies dus vaker voor de wortel en je zult merken dat het je meer plezier, succes en balans gaat opleveren!


***



Hoe kies jij? Reacties op dit artikel zijn welkom.

Producttips

Ook interessant

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.