Logo
  • Opinie
  • 10 oktober 2017

HR en talentmanagement: focus op Learning Agility

Door verschillende ontwikkelingen verandert de invulling van functies en rollen in organisaties verbazingwekkend snel. De werkzaamheden van HR zijn daardoor ook veranderd. We kunnen steeds meer meten en houden deze kennis steeds beter bij. We weten steeds meer over de kwaliteiten van mensen en waar mensen op hun plek zitten. Maar als rollen en functies snel veranderen, wordt het voor HR complexer om de juiste mensen voor de juiste plek te vinden voor nu én voor de (nabije) toekomst.

Wendbare organisaties zijn gebaat bij wendbare medewerkers. Medewerkers die zelfkritisch zijn, snel leren, veel uit ervaringen halen en snel en efficiënt (in nieuwe rollen en situaties) zullen handelen en daardoor zullen presteren. Het meten van Learning Agility helpt hierbij.

Learning Agility, wat is het?

Learning Agility staat voor het vermogen om op basis van nieuwe ervaringen snel én flexibel nieuw effectief gedrag te ontwikkelen, en dat gedrag vervolgens ook succesvol toe te passen. Learning Agility bestaat uit 5 dimensies: Change Agility, Mental Agility, People Agility, Results Agility en Self-awareness. Voor elke dimensie geldt dat mensen die hoog scoren op deze dimensies sneller en effectiever zullen leren in nieuwe situaties. Bovendien zullen zij nieuwe vaardigheden sneller en effectiever kunnen toepassen in een nieuwe situatie.

Waarom is Learning Agility belangrijk?

Als HR breng je veelal iemands competenties, drijfveren en intelligentie in kaart. Op basis daarvan kunnen we vrij goed voorspellen hoe iemand in een bepaalde functie zal presteren en of iemand kan doorgroeien binnen zijn of haar eigen werkveld. Maar wat nu als dat werkveld compleet verandert of zelfs helemaal verdwijnt? Over welke competenties moet men dan beschikken? Moet HR dan weer opnieuw beginnen met de juiste mensen op de juiste plek te krijgen? Sterker nog, er zijn steeds meer organisaties waarbij het complete businessmodel op de schop moet. Met wendbare oftewel Learning Agile medewerkers weet je in ieder geval dat je beschikt over mensen die nieuwsgierig en zelfkritisch zijn, effectief kunnen omgaan met nieuw complexe situaties, focus kunnen creëren en die openstaan voor anderen. Zij zullen sneller leren in veranderende situaties, zij kunnen daardoor het verschil maken voor de organisatie en de veranderingen zelfs kunnen initiëren om de totale organisatie effectiever te maken.

Ontwikkeling van Learning Agility

Het helpt al als je je bewust bent van je eigen Learning Agility scores. De factor Self-awareness neemt daarom een speciale plaats in bij het meten van iemands Learning Agility. Immers, zelfkritische mensen die over zelfkennis beschikken, zullen sneller leren van ervaringen en omstandigheden. Iemand met een hoge score op Results Agility en een lage score op People Agility met een hoge Self-awareness factor, zal zich bewust zijn van de lage People Agility score. Dit maakt dat diegene oplettender zal zijn in situaties waarin People Agility belangrijk is: leren van anderen, luisteren naar anderen en daar iets mee doen.

 

Producttips

Ook interessant

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.