Logo
  • Partnerbijdrage
  • Achtergrond
  • 21 mei 2024
  • Studytube

Generatie Z boeien en binden: welke L&D-strategie werkt?

Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010, is momenteel de jongste generatie op de werkvloer. Het zijn echte digital natives en daar zul je je L&D-strategieën op af moeten stemmen. We verkennen enkele effectieve manieren om deze ‘Zoomers’ te engageren, gebaseerd op recente resultaten uit de Studytube L&D Monitor 2024.

Beeld Generatie Z boeien en binden: welke L&D-strategie werkt?

De behoeften en verwachtingen ten aanzien van leer- en ontwikkelmogelijkheden verschillen aanzienlijk per generatie. Zo hebben de jongere generaties meer behoefte om onder werktijd te leren in vergelijking met hun oudere collega’s en vragen maar liefst vier keer zoveel Gen Z’ers om digitale leermogelijkheden in vergelijking met babyboomers. Ook verwachten jongere generaties vaker dat werkgevers hen stimuleren om zich te ontwikkelen: Gen Z’ers en Millennials hebben tot bijna 20 procent meer behoefte aan stimulatie in vergelijking met hun babyboomer- en Gen X-collega’s.

Enkele belangrijke verschillen in verwachtingen

Wens: Structuur en regelmaat in het leeraanbod

Wens: Stimulatie door de werkgever

Wens: Digitale leermiddelen

Wens: Meer trainingsaanbod

Wens: Persoonlijk leeraanbod

Bron: Studytube L&D Monitor 2024

Generatie Z wil ten opzichte van de oudere generaties dus meer structuur en regelmaat, meer stimulatie, meer digitale leermiddelen en een ruimer, persoonlijk leeraanbod. En daar komt nog eens bij dat 68 procent van de Zoomers meer regie wil over hun eigen leer- en ontwikkeltrajecten. Hoe speel je hier effectief op in met je L&D-strategie?

AI-gestuurde benadering

Met een AI-gestuurde benadering van L&D maak je het makkelijker om tegemoet te komen aan de specifieke behoeften en verwachtingen van elke generatie, zelfs die van Gen Z. Hiermee maak je het namelijk mogelijk om gepersonaliseerde leerervaringen aan te bieden, een breed en flexibel leeraanbod beschikbaar te stellen, diverse digitale platforms te integreren en duidelijke carrièrepaden uit te stippelen. Op een kostenefficiënte manier.

Vier ideale L&D-tactieken voor Gen Z

1. Gepersonaliseerde leerervaringen

Voor Generatie Z draait alles om maatwerk. 38 procent wenst namelijk een leeraanbod dat beter past bij hun persoonlijke behoeften. Door leerinhoud en -trajecten af te stemmen op individuele interesses en carrièredoelen, voelen ze zich meer betrokken. Adaptieve leersystemen spelen hierin een cruciale rol, met real-time feedback en gepersonaliseerde leerroutes die de nieuwsgierigheid van Gen Z prikkelen.

Door voor een leerplatform te kiezen met slimme integratie van AI, maak je het personaliseren van leerervaringen een stuk eenvoudiger. Dergelijke systemen, zoals het LXP van Studytube, kunnen bijvoorbeeld op basis van functie- of rolbeschrijvingen unieke suggesties doen voor de meest relevante leerinhoud voor jouw medewerkers.

2. Flexibiliteit & autonomie – zonder als HR het overzicht te verliezen

Flexibiliteit is key voor Gen Z, vooral omdat 64 procent de mogelijkheid wil hebben om onder werktijd te leren en 68 procent graag zelf de regie neemt. Je leerprogramma's dienen daarom op verschillende apparaten en tijdstippen toegankelijk te zijn, zodat leren onder werktijd en zelfgestuurd leren mogelijk worden. De regie over het leerproces overdragen aan je medewerkers vergroot niet alleen hun betrokkenheid, maar ook hun gevoel van autonomie.

Flexibiliteit en regie bieden is natuurlijk alleen mogelijk als je wel inzage houdt over wat er geleerd wordt, door wie en wanneer. Met het juiste leerplatform zorg je voor een makkelijk toegankelijk en divers leeraanbod waar je medewerkers zich zelfstandig voor kunnen inschrijven en op elk moment mee kunnen starten. Zonder dat je het overzicht verliest.

3. Integratie van digitale platforms – bijvoorbeeld met AI als co-pilot

Met hun liefde voor technologie verwachten Zoomers dat L&D-initiatieven zich op digitale platforms bevinden; 19% wenst meer digitaal leeraanbod. Microlearning apps, sociale media voor professionele ontwikkeling en gamified learning experiences spreken hun digitale taal en maken de leerervaring boeiender en relevanter.

Dankzij slimme AI-integratie kan je tegenwoordig ook zelf een relevant en inspirerend leeraanbod maken dat perfect aansluit op de leerbehoeften van je medewerkers. Zo maak je met de Auteurstool met AI-co-piloot van Studytube online trainingen van topkwaliteit in een mum van tijd. Iedere medewerker kan zo snel en eenvoudig zijn of haar kennis delen. Je hoeft alleen maar een titel in te voeren of een brondocument te uploaden en de AI-co-piloot tovert het in no time om tot een complete digitale training met tekst, video’s, afbeeldingen en/of toetsvragen.

4. Carrièreontwikkeling en -vooruitgang

Generatie Z is gefocust op hun toekomst, maar wil ook graag wat stimulatie van de werkgever. Duidelijke carrièreontwikkelingspaden binnen L&D-programma's zijn daarom essentieel. Door skill-ontwikkeling te koppelen aan promotie- en groeikansen, ondersteunt L&D de langetermijndoelen van Gen Z en versterk je hun loyaliteit aan de organisatie.

Een effectieve manier om voor toekomstgerichte carrièreontwikkeling te zorgen is  skill-based leren. Skill-based leren is een leer- ontwikkelmethode waarbij je uitgebreide skill maps maakt op basis van functies of rollen en ambities en medewerkers steeds een nieuwe skill ontwikkelen die zij nu of in de nabije toekomst nodig hebben. Door ook hierbij AI-tools in te zetten, kan je snel en eenvoudig skill gaps identificeren, zowel op organisatorisch als individueel niveau. Zo weten jij en je medewerkers altijd precies wat de ideale volgende ontwikkelstap is in hun carrière en is het geleerde steeds direct toepasbaar op de werkvloer.

Ben jij klaar voor de toekomst van werken en leren met Gen Z?

Het boeien en binden van Generatie Z op de werkplek vereist een doordachte aanpak van L&D-professionals. Door te investeren in gepersonaliseerde leerervaringen, flexibele leerprogramma's, integratie van digitale platforms en het bieden van duidelijke carrièreontwikkelingspaden, kunnen organisaties de betrokkenheid en groei van deze digitale natives stimuleren. Met een gerichte focus op hun unieke behoeften en verwachtingen, kunnen bedrijven zich positioneren als aantrekkelijke werkgevers die klaar zijn voor de toekomst.

Praktische how-to gids

Meer leren over hoe je Gen Z boeit en bindt? Download dan ‘Generatie Z op de werkvloer: een praktische how-to gids’.

In deze how-to gids leer je:

  • wie Gen Z precies is;
  • wat zij belangrijk vinden in hun werk;
  • hoe zij zich verhouden tot andere generaties;
  • hoe je zorgt voor succesvolle kennisoverdracht;
  • hoe je goed inspeelt op hun behoeften.

Download how-to gids

 

Studytube is het #1 leerplatform dat het voor organisaties en werknemers eenvoudiger maakt dan ooit om leerprocessen te stroomlijnen, met maximale tijdsbesparing als resultaat. Onze AI-gedreven tools, zoals de Studytube Auteurstool met AI co-piloot, zetten L&D-professionals stevig in het zadel en geven controle over de leerresultaten.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.