Logo
  • Opinie
  • 5 september 2017

Opleiden: eerst werken aan inzicht, vervolgens aan vaardigheden

Pasgeleden werden we ingeschakeld door een installatiebedrijf dat het lean-principe had doorgevoerd. Ze hadden overal over nagedacht en de procedures en de structuren waren helemaal klaar. Toch liep het niet zoals ze hadden bedacht. Ze waren even vergeten dat iedere procedure zo goed is als de mens die ermee werkt.

“We zien het belang van opleiden wel in, maar we hebben het te druk.” Deze opmerking hoor ik op dit moment vaak van onze klanten. Veel bedrijven kruipen nu uit de crisis en men is bezig om weer wat vet op de botten te krijgen. Dat betekent dat de werkdruk op de werkvloer wordt opgevoerd. Men moet met minder mensen meer werk verrichten. Als je dan ook nog je medewerkers twee of drie dagen uit de productie haalt om ze te gaan opleiden, legt dat een te zwaar beslag op de organisatie.

“Nee!” zeg ik dan. Júíst nu je met minder mensen meer resultaat wilt bereiken, is het van belang om te gaan opleiden. In onze trainingen leren deelnemers niet alleen hoe ze beter kunnen functioneren, maar ook hoe ze naast hard werken ook slim kunnen werken.

Aandacht voor hoe en waarom

Zo hebben we tijdens de training van het genoemde installatiebedrijf eerst gewerkt aan inzicht en vervolgens aan vaardigheden. Medewerkers werden zich bewust van het belang van lean werken. Bovendien wisten ze nu ook hoe ze ermee aan de slag konden gaan. Het installatiebedrijf zag de resultaten vrijwel direct omhoog gaan.

Ondernemende medewerkers

Dit soort opleidingsvragen hoor ik steeds vaker. In onze visie bereik je het meest, wanneer er meer verantwoordelijkheid op de werkvloer wordt neergelegd. Medewerkers worden ondernemender en komen zelf met ideeën hoe het werk beter of efficiënter kan. Daardoor heeft men meer plezier in het werk en nemen de resultaten toe.

Dit principe is op veel meer onderwerpen van toepassing. Of het nu gaat om management, sales of persoonlijke effectiviteit; wij besteden hier in onze opleidingen en trainingen veel aandacht aan. Juist in periodes waarin de werkdruk binnen een organisatie flink toeneemt, wordt de kwaliteit van de output bepaald door de kwaliteit van de medewerkers.

Dus toch doen

Keer op keer krijg ik van klanten terug dat het twee of drie dagen uit de productie halen van hun medewerkers om ze op te leiden, op langere termijn meer rendement creëert. Uiteindelijk levert opleiden dus geld op, in plaats van dat het alleen maar geld kost.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.